Het differentieel en de aandrijfas maken deel uit van de versnellingsbak. Op die manier kan het koppel worden overgezet tussen de wielen en de assen van de auto.
Opvallende eigenschappen van de verschillende onderdelen
Afhankelijk van hoe ze bevestigd zijn, is het mogelijk dat de aandrijfas een onderdeel is met een, twee of drie onderdelen. De eerste hebben geen lagers. Het tweede model is voorzien van een middenlager en de laatste heeft 2 lagers. De uitvoering van deze lagers kan conisch, cilindrisch of naaldvormig zijn. De vorm van de assen is telescopisch of als een buis. De laatste heeft in het midden een slipvoeg, dit is voor het opvangen van de axiale krachten.
Een differentieel kan voor het wiel en de tussenas zijn. De tweede ziet men over het algemeen bij auto’s die op alle wielen worden aangedreven en hebben als functie om bij de assen het koppel te verdelen. De eerste gebruikt men bij auto die op de voorwielen of op de achterwielen worden aangedreven. Ze verdelen over de wielen het koppel. Er bestaan verschillende uitvoeringen. Tegenwoordig treft u deze uitvoeringen:
- Een slot voor het differentieel die de bestuurder kan bedienen. De verdeling die hiermee gedaan wordt van het koppel bedraagt 50:50. Hij wordt handmatig vergrendeld.
- Torsen. Wat opvalt is de kracht en dat dit model niet snel slijt. Men kan het koppel in diverse verhoudingen verdelen, zoals 80:20. Als de auto echter ESP heeft, kan deze uitvoering niet gebruikt worden.
- LSD. Wat opvalt is de beperkte slip bij dit type differentieel. De bestuurder hoeft niets in te stellen en het is mogelijk om een groot verschil te bereiken tussen hoe snel de wielen ten opzichte van elkaar draaien.
- Viskeuze koppeling. Deze vergrendeld door middel van een silicone vloeistof. Het inschakelen en ontkoppelen van de assen gaat zeer vloeiend en de aandrijflijn heeft hierdoor niet te maken met stoten.
- Haldex koppelingen met meerdere platen. Deze uitvoering reageert zeer snel en heeft verschillende patronen om het koppel te verdelen. Ze zijn prima te gebruiken in combinatie met een elektronisch systeem. Ze kunnen wel snel te heet worden bij een zware belasting.
Het verwisselen en het gebruik: de kennis die u nodig heeft
- Met regelmaat moet de vloeistof van de as van het differentieel, de transmissie en de overbrenging worden ververst. U moet erop letten dat het volume van e vloeistof aan de technische kenmerken van uw auto voldoet. Als het oliepeil te lag is kunnen de onderdelen sneller slijten en de spieën, rondsels en tandwielen te heet worden. Als deze onderdelen slijten kunt u meerdere indicaties waarnemen, zoals de auto die niet meer zo goed stuurt en kloppende geluiden als u door een bocht rijdt. Het verwisselen van de olie moet aan de hand van het schema van de auto worden gedaan. Kijk hiervoor in het onderhoudsschema van de auto.
- De aandrijfas en de cardanassen moeten met regelmaat worden gesmeerd. Men adviseert dit om de 5.000 tot 6.000 kilometer, of bij het verversen van de motorolie. Op die hebben de lagers altijd smering en slijten ze niet snel, gaan ze niet roesten, worden ze niet te heet en beschadigen niet. Indicaties voor een kruiskoppeling met een mankement zijn bij het wegrijden een metaalachtig geluid, vibraties als u hard rijdt en krakende geluiden.
- Bij iedere onderhoudsbeurt moeten de bevestigingen worden gecontroleerd en eventueel worden vastgezet. Soms raken ze los. Indicaties zijn harde klappen aan de onderzijde van het koetswerk als u de auto in een versnelling zet en vibraties.
topautoonderdelen.be: louter uitstekende onderdelen voor de auto
Via onze online winkel bent u in staat om een differentieel en een aandrijfas aan te schaffen. Het belangrijkste pluspunt is ons enorme aanbod waardoor u altijd de gewenste onderdelen kunt vinden, zelf als uw model al op leeftijd is. Op die manier kunt u altijd snel de spullen i huis hebben. Indien nodig kunnen onze medewerkers u helpen bij het bestellen.