Het systeem voor de brandstof heeft als functie het bewaren en schoonmaken van de brandstof en zorgt ervoor dat de motor brandstof krijgt. Als het systeem juist werkt is de auto mobiel, heeft het een directe invloed op het verbruik van de brandstof en de prestatie van de auto en tevens het motorvermogen. Het systeem is voorzien van een tank om de brandstof in te bewaren, een pomp om de brandstof aan te leveren, een leiding, injectoren en in het geval van een diesel, een rail voor de brandstof.
Opvallende eigenschappen van de verschillende soorten systemen voor de brandstof
Systemen voor de brandstof kunnen per motor verschillen. Een motor op benzine heeft injectie met één punt, multipoint of directe inspuiting.
Systemen voor de brandstof die injectie met één punt hebben, zal de brandstof door 1 injector aanleveren richting het inlaatspruitstuk. Deze modellen zijn eenvoudig en robuust, maar men ziet ze niet veel meer tegenwoordig. Injectie van het type multipoint hebben een injector per cilinder. Het mengsel met lucht en brandstof maakt men in het inlaatspruitstuk. Tegenwoordig komen deze modellen het meeste voor. Deze modellen zijn zuinig met de brandstof, zijn verantwoord voor het milieu en zullen ook functioneren als de kwaliteit van de brandstof wat minder is. Bij een systeem met directe inspuiting gaat de brandstof direct in elke cilinder van de motor. Op die manier is het mogelijk om het mengsel van brandstof en lucht aan te passen aan de modus van de motor, op die manier heeft de motor meer vermogen, presteert deze beter en gebruikt minder brandstof. Maar deze modellen hebben wel brandstof van hoge kwaliteit nodig.
Auto’s met een diesel hebben een levering van de brandstof via een injectiepomp, een eenheidsinjector of via common-rail. Modellen met een injectiepomp ziet men steeds minder en treft men nog in oudere modellen. Ze werken altijd prima en doen het ook als de kwaliteit van de brandstof wat minder is, maar ze zijn wel minder zuinig. De aandrijving van de injectoren gebeurt door de nokkenas en hebben dus last van slijtage. Het systeem met common rail zorgt voor veel vermogen, is zuinig met de brandstof en de motor werkt zonder problemen en maakt weinig herrie. De kwaliteit van de brandstof moet wel goed zijn en het is duurder te onderhouden.
Het verwisselen en het gebruik: de kennis die u nodig heeft
- Vervang op tijd de filter voor de brandstof. Bij bijna alle auto’s met de filter om de 20.000 tot 30.000 kilometer worden verwisseld. Als u gebruik maakt van brandstof waarvan de kwaliteit minder is of als er viezigheid zich afzet in de tank, is het wellicht noodzakelijk om het onderdeel sneller te verwisselen. Aanwijzingen voor een mankement zijn een slechter verbruik van de brandstof, een schokkende auto bij het oprijden van een heuvel, minder vermogen, een foutieve ontsteking of het afslaan van de motor als deze stationair draait.
- Zorg dat de tank altijd 50 procent vol is, zeker als het koud is. Door de condensatie kan er onderin de tank water komen te liggen. Als het koud is kan deze bevriezen. Op die manier ontstaat er ijs in de pomp, waardoor deze te heet kan worden. Er gaat een lampje op het dashboard branden als de brandstof bijna op is.
- Als er een brandstoflekkage is, moet deze meteen worden opgelost: anders kan de auto in de brand vliegen. Om de brandstof meerdere kleuren heeft, is deze gemakkelijk te onderscheiden van andere vloeistoffen.
topautoonderdelen.be: louter uitstekende onderdelen voor de auto
Via onze online winkel bent u in staat om brandstofsysteem onderdelen voor nagenoeg alle merken en modellen aan te schaffen. Wij hebben een enorm assortiment waardoor u altijd de gewenste onderdelen kunt vinden. Als u iets wilt vragen, neem dan gerust contact op met onze medewerkers, zij staan altijd voor u klaar.