
De koppeling is een van de belangrijkste onderdelen van een voertuig dat een handmatige versnellingsbak heeft. De bestuurder trapt de koppeling in waardoor er geschakeld kan worden en doet dit tevens als de auto stopt. Op die manier wordt de motor van de versnellingsbak ontkoppelt, waardoor deze vloeiend kan worden gekoppeld zodat men geen last heeft van slijtage doordat het schokkend gaat. De koppeling bestaat uit gedreven en drukplaten, een kap voor de koppeling, het vliegwiel, ontkoppelingslager, een vork en een paar andere elementen.
Opvallende eigenschappen van de verschillende typen koppelingen
Er bestaan natte en droge koppelingen. De droge koppelingen komen het meeste voor. Om een connectie van de motor naar de transmissie te maken is er droge frictie tussen de drukplaten en de aandrijfplaten.
Bij een natte koppeling zitten de platen in het oliebad en grijpen op die manier soepeler in elkaar. Het mechanisme presteert hierdoor beter omdat de platen beter gekoeld worden. Deze zien men van in versnellingsbakken die een dubbele koppeling hebben.
Het is mogelijk dat de hoeveelheid platen verschilt. Een enkele plaatkoppeling kost het minst maar is ook niet zo effectief. Mechanismen met dubbele platen of meerdere platen kunnen een hoger koppel overzetten die een gelijke afmeting hebben.
Er zijn gewone vliegwielen en modellen die een dubbele massa hebben. De eerste heeft een simpel ontwerp en gaan erg lang mee. De tweede komen tegenwoordig het meeste voor om ze in staat zijn om geluid en vibraties op te nemen en op die manier de versnellingsbak minder belasten.
Het verwisselen en het gebruik: de kennis die u nodig heeft
- Laat uw voet niet op de koppeling rusten als u klaar bent met schakelen. U kan dan niet per ongeluk het pedaal intrappen, zodat de koppeling doorslipt; dit zal de wrijvingsplaten laten branden, u ruikt dan een brandlucht in de cabine en de prestaties van de auto worden minder.
- Als er een lekkage onder de motorkap is moet u deze meteen verhelpen. Als de pakkingen van de motor lekken kan de koppeling en de smering vies worden, waardoor de koppeling gaat doorslippen. U kunt dan langzamer optrekken en als u schakelt of optrekt kan de auto schokken of trillen.
- Als u een tijdje stilstaat, bijvoorbeeld voor het stoplicht of voor een brug, zet de versnellingsbak dan in neutraal: als het pedaal te lang wordt ingedrukt, kan het lager stuk gaan. Als u schakelt en er klinkt herrie, heeft u een mankement. Soms kan een ontkoppelingslager vastlopen, en als u het pedaal op laat komen, zal deze niet geheel opkomen.
- Belast de auto niet te zwaar. Hierdoor kunnen de wrijvingsplaten verbranden, bijvoorbeeld als u een berg oprijdt, of een aanhanger achter de auto heeft, of hard rijdt, of als u vast zit en telkens voor- en achteruit probeert te rijden. Het doorspinnen van de wielen en een brandlucht in de cabine zijn het gevolg.
- Rijd niet heel sportief. Als u een burn-out maakt met slippende wielen of als u het pedaal heel snel laat opkomen of intrapt, kan ervoor zorgen dat de demperveren niet zo goed meer werken, daarnaast is het mogelijk dat de wrijvingsplaten te maken krijgen met afbladderen. Dit soort mankementen zorgen voor vibraties.
topautoonderdelen.be: louter uitstekende onderdelen voor de auto
Via onze online winkel bent u in staat om uitstekende onderdelen voor de koppeling van uw auto aan te schaffen. Onze deskundigen van de klantendienst kunnen u helpen met bestellen van de artikelen. Ook kunnen zij u alles vertellen over de lopende aanbiedingen.