Een motor verkrijgt mechanische energie door brandstof te verbranden of via een elektrische stroombron. Op die manier kan de auto rijden.
Opvallende eigenschappen van diverse typen motoren
Men kan motoren verdelen in de volgende 2 basissen: voorzien van een interne verbranding (IC) en elektrische motoren. De laatste is zeer vriendelijk voor het milieu, hoort men nagenoeg niet als ze in gebruik zijn en hebben niet veel kosten bij het onderhoud. Zo’n type motor kan men los gebruiken in een elektrische auto of samen met een verbrandingsmotor in een hybride model.
Verbrandingsmotoren hebben een complexe constructie: om te kunnen werken hebben ze koelmiddel, brandstof en olie nodig. Om ervoor te zorgen dat ze langer meegaan moeten ze elke 100.000 kilometer een onderhoudsbeurt hebben. De motoren kunnen op diesel, benzine, waterstof, aardolie of petroleumgas lopen. Er kan een injectiesysteem of een carburateur aanwezig zijn. De laatste wordt gebruik bij motoren met weinig vermogen, ze verbruiken de brandstof niet efficiënt en men ziet ze niet meer in de auto’s van tegenwoordig. De eerste methode werkt nauwkeuriger en zal niet snel verstopt raken.
Een verbrandingsmotor kan niet zonder:
- mechanisme van de krukas: zuigers, pennen van de zuigers, aandrijfstangen, krukas;
- mechanisme van de distributie: riemen en kettingen voor de aandrijving, poelies en rollen om aan te spannen;
- koeling: waterpomp, radiator, slangen en leidingen, thermostaat en waaier;
- smering: olie filter, carter, pomp, afdichtingen;
- ontstekingsmechanisme: bougies, bobine, kabels voor de bougies;
- sensoren en meetinstrumenten: meter voor de luchtmassa, lambdasonde, sensoren voor de stand van de nokkenas en krukas, sensor voor de temperatuur van de koeling;
- dichtmiddelen en afdichtingen om alles af te sluiten.
Het verwisselen en gebruik: de kennis die u nodig heeft
- Zorg ervoor dat de motor niet te heet wordt. Extreme temperaturen kunnen voorkomen door koelvloeistoflekkage, een waterpomp die kapot is of als de radiator lekt. Indicaties voor een mankement is dat er weinig koelmiddel aanwezig is, een lampje dat gaat branden op het dashboard of een plasje koelmiddel onder de auto.
- Maak geen gebruik van brandstof met een onjuiste hoeveelheid octaan. Hierdoor gaat de motor pingelen en kan ervoor zorgen dat diverse onderdelen van de krukas sneller slijten, waardoor ook de zuigers stuk kunnen gaan. De eerste indicaties op een mankement is een kloppend geluid tijdens het draaien van de motor.
- Ververs de olie met de regelmaat die aangegeven wordt door de producent van de auto. Maak louter gebruik van goede olie met de juiste kenmerken. In de loop der tijd zullen deze kenmerken minder worden en lukt het niet meer om de onderdelen op de juiste manier te smeren, waardoor onderdelen sneller slijten. Daarnaast kan de motor te heet worden, de oliekanalen een verstopping oplopen en kunnen de drijfstanglagers doordraaien. Dit soort mankementen zorgen voor een hoger verbruik van de olie en brandstof, het niet goed draaien van de motor en het lampje op het dashboard met “Check Engine” kan gaan branden.
topautoonderdelen.be: louter uitstekende onderdelen voor de auto
Bent u op zoek naar onderdelen voor de motor voor schappelijke prijzen? Kijk dan eens in onze online webshop. Bekijk de aanbiedingen van topautoonderdelen.be en bespaar op uw aankopen. Zaken doen via de online webshop van topautoonderdelen.be is voordelig en eenvoudig.