Poelies, kettingen en riemen zijn de belangrijkste elementen of de mechanismen van de kleppen en de accessoires van de motor aan te drijven. De belangrijkste functie is het gelijk laten draaien van de nokkenas en de krukas en daarnaast voor het overbrengen van de kracht naar de dynamo, olie- en waterpomp, de wisselstroom compressor, de pomp van de stuurbekrachtiging en nog een aantal items.
Opvallende eigenschappen van verschillende typen onderdelen
De meest gebruikte riemen die men in auto’s gebruikt hebben tanden en serpentijn. Om de onderdelen aan te drijven maakt men gebruik van tandriemen, deze gaan erg lang mee, maken nagenoeg geen geluid en zetten het koppel zeer efficiënt over. Ze gaan ongeveer 80.000 tot 100.000 kilometer mee. Riemen van het type serpentijn drijven de andere items van de motor aan. Deze riemen zijn zeer veelzijdig. Men kan ze in alle richtingen buigen, kunnen met een hoge snelheid hun werk doen en op de poelie hebben ze prima grip. Ze moeten elke 50.000 tot 60.000 kilometer worden verwisseld.
Kettingen behoren tot de distributieriemen. Ze bestaan met schakels en met rollen. Vergeleken bij riemen gaan ze een stuk langer mee: ongeveer 150.000 tot 200.000 kilometer. Daarnaast kunnen ze prima tegen wisselingen in temperatuur en kunnen ze flink belast worden. Ze wegen wel een stuk meer, kosten veel meer. En maken meer herrie. Ook is vervangen wat moeilijker.
Er bestaan 2 typen poelies: spanrollen en looprollen. Ze hebben een lager voorzien van een schijf en deze heeft een oppervlak dat geribbeld, getand of vlak kan zijn. Hoe lang ze meegaan ligt aan de riemen, omdat alle onderdelen van deze aandrijving tegelijk moet worden verwisseld.
Het verwisselen en het gebruik: de kennis die u nodig heeft
- Alleen mensen met de juiste opleiding mogen deze onderdelen vervangen. Als de uitlijning van de riemschijven niet klopt, is het mogelijk dat de tanden de distributieriem beschadigen. Soms kunnen de tanden van dit onderdeel stuk gaan. Als u het onderdelen bekijkt kunt u dit zien. Als de onderdelen te strak staan, kunnen de tanden beschadigen; u kunt de scheurtjes dan zien. Als de poelie te strak staat of als u een schroevendraaier of een ander puntig voorwerp hebt gebruikt om de poelie te draaien, kan de band scheuren. Hierdoor hoort u een hard geluid, de motor zal het niet meer doen en de kleppen lopen een beschadiging op.
- Met regelmaat moeten de afdichtingen van de motor nagekeken worden, en indien nodig moeten ze worden verwisseld. Een olielekkage kan de riemen beschadigen. Als er olie op de riem komt, kan deze gaan doorslippen en een riem met tanden kan stuk gaan. In het eerste geval zult u een fluitend geluid horen. Hierdoor werkt de dynamo niet goed. Bij het andere geval zal de motor niet lekker lopen, minder vermogen hebben en lastig te starten zijn.
- Met regelmaat moet de olie worden ververst. Hierdoor kunnen de hydraulische spangeleidingen niet verstopt raken. Ook is het mogelijk dat de spanning van de riem minder wordt, en zal de ketting slap gaan hangen en doorslippen. Hierdoor zal de motor vanzelf gaan lopen of meer herrie maken. Ook kunnen er onder de motorkap rare geluiden komen. Daarnaast zal de olie de ketting beïnvloeden. De olie zal vies worden en hierdoor treedt er sneller slijtage op.
topautoonderdelen.be: louter uitstekende onderdelen voor de auto
U bent in staat om poelies, kettingen en riemen voor zeer scherpe prijzen aan te schaffen via onze online winkel. Via deze online webshop treft u een enorm aanbod van uitstekende onderdelen. Om de juiste onderdelen te vinden voor een specifiek merk of model, kunt u onze handige zoekfunctie gebruiken.