Door middel van het stuursysteem kan de chauffeur de richting van de auto bepalen. Dit systeem is een van de belangrijkste van de auto. Over het algemeen wordt de richting gewijzigd door middel van de voorwielen. Het systeem bestaat uit het mechanisme om te sturen en te schakelen, de stuurkolom en het stuurwiel.
Opvallende eigenschappen van de verschillende stuursystemen
Een stuursysteem in de auto heeft vaak op het gebied van het design eenzelfde uiterlijk. Maar soms kunnen deze ook verschillen. De belangrijkste verschillen zitten over het algemeen in het mechanisme van het stuur. Het mechanisme kan bestaan uit een moer, worm, sector en tandheugel met rondsel. Wat opvalt aan de eerste is dat deze erg eenvoudig is maar wel effectief, ze kunnen echter niet zo goed tegen vibraties en schokken. De tweede kan beter tegen schokken, hebben een stuurhoek die groter is en de manoeuvreerbaarheid is uitstekend. Ze kosten wel meer en moeten met regelmaat worden afgesteld. Het derde model gebruikt men vaak bij cross-country auto’s zodat men een onafhankelijke aandrijving en ophanging heeft.
Er bestaat stuurkolommen die wel of niet kunnen worden ingesteld. Afhankelijk van het merk, uitvoering en model kan men bij de stuurkolom de hoogte en diepte instellen.
Om de benodigde kracht om het stuurwiel te draaien in te dammen, kan men gebruik maken van stuurbekrachtiging. Er bestaan elektrische en hydraulische modellen. De tweede is zeer gebruiksvriendelijk. Deze heeft een eenvoudig design, maar wel betrouwbaar en heeft met regelmaat onderhoud nodig. Het voordeel van een elektrisch systeem is dat deze bij vele elektrische systemen is in te zetten.
Het verwisselen en het gebruik: de kennis die u nodig heeft
- Draai het stuur niet tot het uiterste en als dat toch moet, die dat dan niet langer dan drie seconden. Hierdoor kan de druk erg hoog in de hydrauliek worden, waardoor deze een lekkage zou kunnen krijgen. U kunt dit merken doordat u de lekkage ziet of doordat er een plas onder de auto ligt die er groen, geel of rood uitziet.
- Als u veel over onverharde wegen rijdt, moet u langzaam rijden. Door de schokbelasting kan het stuurhuis scheuren of deformeren en aan het einde van de stang kunnen de lagers slechter worden. Een kloppend geluid aan de voorkant van het voertuig kan een indicatie van dit mankement zijn. Ook kan het stuurwiel loslaten.
- Controleer met regelmaat of er genoeg spanning of de riem van de dynamo staat en pas deze eventueel aan. Als deze doorslipt, kan de pomp van de hydraulische stuurbekrachtiging zijn werk niet goed doen. U kunt dan merken dat het stuur lastig draait of stroef aanvoelt.
- Controleer de hoezen met regelmaat die om het stuurhuis zitten en verwissel ze indien nodig. Als er scheuren in komen, kan er water en viezigheid in. Dit levert een snellere slijtage op bij de contravlakken en deze kunnen gaan roesten. Om die reden adviseert men om geen klemmen van plastic te gebruiken – klemmen van metaal zijn beter. Bij een inspectie worden de beschadigde hoezen gevonden: men kan de delen die gescheurd zijn zien of men kan vet zien.
topautoonderdelen.be: louter uitstekende onderdelen voor de auto
Via onze online winkel bent u in staat om uitstekende onderdelen voor het systeem van het stuur aan te schaffen voor zeer schappelijke prijzen. Vaak zijn deze onderdelen in de aanbieding. Abonneer u op onze nieuwsbrief en u bent altijd op de hoogte van de kortingsacties.