
Een hulpmiddel voor een voertuig is een trekhaak zodat een aanhanger of een andere auto kan worden voorttrekken. Ze worden over het algemeen niet in de fabriek geïnstalleerd, maar in een garage omdat de eigenaar van de auto de trekhaak nodig heeft.
Opvallende eigenschappen van de verschillende trekhaken
Tegenwoordig krijgen voertuigen een trekhaak die voorzien is van een bal op een haak. Ze maken deze aan de auto vast en op de trekhaak zit een koppelingskop. Op die manier kan deze niet alleen horizontaal belast worden als de auto versneld of vertraagd, maar is verticale belasting ook mogelijk als er een aanhanger wordt getrokken die 2 wielen heeft.
De haak zit gelast aan de trekhaak, maar kan ook geschroefd zijn of met een snelspanner zijn vastgezet. Een lasverbinding gaat veel langer mee, maar erg praktisch is hij niet om hij niet kan worden verwijderd. Het model met schroefverbinding moet met regelmaat onderhoud hebben. Als de bevestiging kapot is, is deze eenvoudig te vervangen of te verwijderen als u er geen gebruik van maakt. Een model met een snelkoppeling is erg gebruiksvriendelijk, omdat de trekhaak zeer snel te plaatsen is.
Een trekhaak heeft ook een aansluiting voor de stroom zodat de installatie stroom krijgt. De aansluiting kan 13 of 7 polen hebben. De eerst heeft de voorkeur omdat deze ook de stroom kan doorgeven.
Het verwisselen en het gebruik: de kennis die u nodig heeft
- Controleer met regelmaat of de trekhaak schade heeft. U moet de doorsnede dan opmeten met een schuifmaat. Als de afwijking meer dan 1 millimeter is vergeleken bij de norm, is een ongeluk niet uit te sluiten. Over het algemeen heeft bij een trekhaak de kogel een doorsnede van 50 millimeter. Om te zien of er slijtage is, moet u kijken of u de trekhaak kunt bewegen als deze is bevestigd. Als er speling voelbaar is, kan de kogel of de koppeling versleten zijn.
- Zet altijd een bolkap op de trekhaak. Als de auto van een trekhaak is voorzien die niet kan worden verwijderd, zet er dan een kap op. Op die manier kan er geen viezigheid en vocht op komen. Als u de trekhaak nakijkt, kunt u roest waarnemen.
- De trekinrichting moet met regelmaat in het vet gezet worden, bijvoorbeeld met grafietvet. Zo krijgt de trekhaak bescherming zodat deze niet gaat slijten. Als u een krakend geluid hoort onder het rijden met een zware aanhanger, is er niet genoeg smering.
- Iedere 10.000 kilometer moeten de bouten worden nagekeken en worden aangedraaid als dat nodig is. Bevestigingen die los zitten of als u rare geluiden hoort onder het rijden, of als er speling in de onderdelen zit, zijn indicaties voor een mankement.
topautoonderdelen.be: louter uitstekende onderdelen voor de auto
Via onze online winkel bent u in staat om goedkoop een trekhaak aan te schaffen. Neem eens een kijkje in het aanbod. Voor vragen kunt u terecht bij onze medewerkers van de klantendienst: zij staan altijd voor u klaar om u met de bestelling te helpen, en weten alles van de trekhaken en welke u nodig heeft voor uw merk en model auto. Abonneer u op de nieuwsbrief en u bent altijd op de hoogte van de aanbiedingen. Ook is het dan mogelijk om binnen een paar minuten een bestelling te plaatsen.