De functie van de vering en de schokbrekers is om vibraties te verminderen die komen uit de ophanging onder het rijden. Hierdoor is de auto comfortabeler en is tevens erg belangrijk op het gebied van de veiligheid.
Opvallende eigenschappen van de verschillende typen onderdelen
De schokbreking kan men kopen met een enkele buis of met een dubbele. De eerste is wat duurder, treft men regelmatig in sportmodellen aan die veel vermogen hebben, leveren wendbaarheid en stabiliteit op bij de auto, maar hebben weinig comfort. De tweede heeft weinig last van vervorming, zorgen voor een soepele en prettige rit en kunnen niet gebruikt worden als u erg hard rijdt. De schokdemping kunnen een vulling hebben met alleen olie of met olie en samengeperst gas, dit heeft invloed op de werking van de schokbrekers.
De vering kan verschillen in diameter en de doorsnede van de schroefdraad. Ze kunnen de vorm van een cilinder, ton of kegel hebben. Modellen in een cilinder hebben een normaal design. Wat opvalt bij de modellen in een kegel is dat de veerweg langer is, indien ze worden samengedrukt, maken ze gaan contact. Modellen in de vorm van een ton, zijn ook voorzien van een lange slag en kunnen zeer zwaar belast worden.
Wat opvalt aan bladvering is dat deze erg degelijk zijn en zwaar belast kunnen worden. Men gebruik deze vaak bij bedrijfsauto’s.
Het verwisselen en het gebruik: de kennis die u nodig heeft
- Dit soort onderdelen moeten altijd als paar worden verwisseld. In de loop der tijd zal de werking veranderen. Als u maar een onderdeel verwisseld, zal de vering ongelijk zijn. Wat dan opvalt is dat de auto minder goed stuurt en de stabiliteit is aangetast. Ook is het mogelijk dat het koetswerk deformeert.
- Belast uw auto niet te zwaar. De onderdelen van de ophanging kunnen hierdoor sneller slijten. Ook is het mogelijk dat de vering gaat doorhangen. Ze kunnen elkaar dan raken als u door een bocht gaat. Doordat de kracht minder is, is het mogelijk dat de verdraaiing breekt als u ergens overheen rijdt. Als u het onderdeel inspecteert kunt u het mankement zien. Als de rijhoogte anders is dan normaal, is dit ook een indicatie voor een mankement.
- Reinig met regelmaat de auto. Inspecteer of de ashoezen niet lekken. De demperstang mag niet in contact komen met viezigheid en water, dit is gevaarlijk. Ook als de elasticiteit van de afdichting verdwenen is, er een olielekkage kan ontstaan. Als u hiervan sporen op het koetswerk ziet, weet u wat het probleem is.
- De bladvering moet u met regelmaat in het vet zetten. Hierdoor zullen de onderdelen minder snel slijten. Over het algemeen moet u de onderdelen smeren als ze onder het rijden piepen.
- Rijd niet sportief; beter is het om rustig te rijden en wees voorzichtig. Hierdoor zal van de schokbreker de behuizing niet vervormen en zal ook de assemblage niet gaan vastzitten. Daarnaast zal de auto minder goed sturen, wordt de stabiliteit van de auto minder en heeft de auto een langere remweg.
topautoonderdelen.be: louter uitstekende onderdelen voor de auto
Via onze online winkel bent u in staat om uitstekende vering en de schokbrekers en bladvering kopen. Wij verkopen louter uitstekende onderdelen van gerenommeerde merken, en u krijgt op alle onderdelen garantie. Met regelmaat hebben we kortingsacties.