Een homokineet en een aandrijfas zorgen ervoor dat het koppel dat van het differentieel of de versnellingsbak komt naar de as aan de achterkant gaat en zo naar de wielen. Daarnaast kunnen de wielen worden gestuurd en een beetje verticaal en horizontaal worden bewogen.
Opvallende eigenschappen van de verschillende onderdelen
Men brengt deze onderdelen aan op de aandrijfassen en verschillen qua grootte en design.
Over het algemeen hebben aandrijfassen spieën en verbindingen die een constante snelheid hebben (homokineet of CV-verbinding) aan het uiteinde. De homokineten kunnen de vorm van een statief of een kogel hebben.
Wat opvalt aan de modellen in de vorm van een kogel is dat ze erg lang meegaan en niet snel slijten, tevens zijn ze redelijk klein. Doordat het contactoppervlak redelijk groot is, wordt de belasting prima verdeeld, is het voor de onderdelen mogelijk om een flink koppel over te zetten als de knikhoek groot is. De modellen in de vorm van een statief zijn in staat de vibraties van de motor en de transmissie prima op te vangen. Ook hebben ze als functie de as in de lengte te laten bewegen.
Bij de homokineet kunnen er aan het uiteinde in de wielnaaf spieën zitten, maar ook bij de transmissie of de as aan de achterkant, deze zitten vast met een flens.
Bij auto zitten er bij de as aan de achterkant, de zogenaamde trekas, geen verbindingen die kunnen scharnieren. Hier zit een stang, deze kan conisch zijn of niet, en heeft aan de uiteinden spieën of deze hebben een spieverbinding en een flens.
Het verwisselen en het gebruik: de kennis die u nodig heeft.
- Controleer bij de homokineet de hoezen regelmatig. Als deze niet meer afsluiten, komt er water en viezigheid in waardoor de onderdelen gaan schuren en slijten. Als de hoezen niet meer goed zijn kunt u dit merken aan smeermiddel dat op het oppervlak zit en doordat er aan de binnenzijde van het wiel olie zit.
- Rij niet heel hard over putten en drempels. Hierdoor kunnen de homokineten slechter worden. Als u de auto start en een raar geluid hoort, klikgeluiden of schokken merkt, zeker als u de wielen voluit stuurt, zijn indicaties voor mankementen. Als er zeer veel slijtage is, kunt u krakende geluiden horen als u stuurt.
- Als er een lekkage is, moet u dat meteen verhelpen. Als bijvoorbeeld een oliekeerring stuk is, zal er vloeistof uit het differentieel lopen dat heet is, dit komt uit de as aan de achterkant en zal bij de afdichting van het lager het vet wegspoelen. De onderdelen van het lager zullen dan sneller slijten en beschadigen. Vloeistof die lekt kan men zien onder het voertuig.
topautoonderdelen.be: louter uitstekende onderdelen voor de auto
Via onze online winkel bent u in staat om uitstekende homokineten en aandrijfassen voor extreem scherpe prijzen te kopen. In het aanbod ziet u artikelen van gerenommeerde merken. Met regelmaat hebben we kortingsacties en vanaf een bepaald bedrag bezorgen we gratis.