Wiellager voor auto achter en vóór
Wiellagerset achter en vóór bij ons in de webshop
De wiellagers zijn bij voertuigen gemaakt als rollagers en in de ophanging en voor- en achterassen geïmplementeerd.
In feite bestaat iedere rollager uit een ring aan de binnenzijde en de buitenzijde en de wentelende onderdelen, die kogels of rollers genoemd worden. De binnenste ring van de lagering aan de aandrijfas zit vast aan de koppelingsplug, en de buitenring zit vast aan het permanente gedeelte. In de assen aan de voorzijde zitten er diepe geulen kogellagers, en ook een reeks kegellagers.
De kegellagers zijn duurder en veerkrachtiger. Voor de assen aan de achterzijde worden meestal kogellagers of kogellagers voor groeven aangewend. Voor een gedeelte kunnen er ook hoekcontactkogellagers worden gebruikt.
De duurzaamheidEr is voor de afzonderlijke componenten goed te zeggen hoelang ze meegaan, omdat er precies bekend is wanneer het materiaal onderhevig wordt aan verval. Voor voertuigen uit de onderste en middelste prijsklasse is door de designafdeling voor wiellagering uitgerekend dat de onderdelen 200.000 km meegaan.
Deze berekening kan wel door veel aspecten beïnvloed worden. Vooral bij voordelige voertuigen, waarbij ‘alleen’ voordelige kogellagers geïnstalleerd zijn, kan het soms voorkomen, bij intense radiale energie, bijvoorbeeld scherpe verandering van rijrichting, dat de wiellagering veel minder lang meegaat.
Ook onregelmatige bewegingen van de autowielen of intens gebruik van de wagen met hoge belasting kan ervoor zorgen dat het voertuig minder lang meegaat. Het slepen van een trailer of caravan van een hoog gewicht, en additionele belasting, last extra last op de lagering van het wiel aan de achterkant. Wiellagering heeft geen onderhoud nodig, en de onderdelen worden continu gevet.
Instructies bij problemenEen kapotte wiellagering is op te merken door het aanhoudende geluid dat slechts gedurende de rit hoorbaar is. Het kan voorkomen dat de lagering vervangen moet worden en dat de andere op dezelfde as net zo lang meegaat als de wagen zelf. U hoeft ze niet allebei tegelijk te laten vernieuwen. U vindt de wiellagering die bij uw autotype past bij onze webwinkel.
Overige automaterialen in het segment Draagarmen & ophanging
- Inbouwplaats: Vooras links en rechts
- Binnendiameter [mm]: 38
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met ingebouwde magnetische sensorring
- Diameter [mm]: 69
- Breedte [mm]: 34
- Breedte 2 [mm]: 39
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met ingebouwde ABS sensor
- Aantal wielbouten: 5
- Flensdiameter [mm]: 137
- Inbouwplaats: Vooras links en rechts
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met ingebouwde ABS sensor
- Schroefdraadmaat: M12x1,25
- Diameter [mm]: 80,00
- Afstand tussen de bevestigingsgaten [mm]: 103
- Aantal wielbouten: 5
- Breedte 2 [mm]: 40,60
- Flensdiameter [mm]: 136
- Binnendiameter [mm]: 32
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met ingebouwde ABS sensor
- Breedte [mm]: 69
- Aantal wielbouten: 5
- Flensdiameter [mm]: 136,9
- Binnendiameter [mm]: 30
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met ingebouwde magnetische sensorring, Met wiellager, Met schroef, Met vetkap
- Schroefdraadmaat: M14x1,5
- Diameter [mm]: 136,5
- Breedte [mm]: 68,2
- Afstand tussen de bevestigingsgaten [mm]: 112
- Draaimoment [Nm]: 180
- Verdraaiingshoek [°]: 180
- Inbouwplaats: Achteras links en rechts
- Binnendiameter [mm]: 25
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder ABS sensorring
- Diameter [mm]: 52
- Breedte [mm]: 37
- Binnendiameter [mm]: 27,5
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met ingebouwde magnetische sensorring, Wiellager, in wielnaaf geïntegreerd, Met bevestigingsmatriaal, Met ingebouwde ABS sensor, Met wielnaaf
- Diameter [mm]: 136
- Breedte [mm]: 84,5
- Gewicht [kg]: 3,12
- Steek wielbouten (mm): 112
- Lageruitvoering: Wentellager
- Materiaal afdichtlip: NBR (Nitril-Butadien-Kautschuk)
- Inbouwplaats: Achteras links en rechts
- Binnendiameter [mm]: 25
- Diameter [mm]: 52
- Breedte [mm]: 37
- Inbouwplaats: Vooras links en rechts
- Hoogte 1 [mm]: 36
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met sleuf, Met ingebouwde magnetische sensorring
- Diameter [mm]: 82
- Gewicht [kg]: 0,42
- Binnendiameter 2 [mm]: 42
- Bundeltype: Box
- Inbouwplaats: Achteras links en rechts
- Hoogte 1 [mm]: 37
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder ABS sensorring
- Diameter [mm]: 52
- Gewicht [kg]: 0,32
- Binnendiameter 2 [mm]: 25
- Inbouwplaats: Vooras links en rechts
- Binnendiameter [mm]: 37
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met ingebouwde ABS sensor
- Diameter [mm]: 72
- Breedte [mm]: 37
- Inbouwplaats: Vooras, Links, rechts
- Binnendiameter [mm]: 28
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met ingebouwde ABS sensor, Met schroef
- Diameter [mm]: 131
- Breedte [mm]: 82
- Aantal wielbouten: 5
- Inbouwplaats: Achteras
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder ABS sensorring
- Diameter [mm]: 39,9
- Binnendiameter 2 [mm]: 17,5, 29,0
- Breedte 2 [mm]: 14,2
- Breedte 1 [mm]: 13,9
- Buitendraad 2 [mm]: 50,3
- Binnendiameter [mm]: 30
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met ingebouwde ABS sensor
- Breedte [mm]: 68
- Aantal wielbouten: 5
- Flensdiameter [mm]: 136,5
- Inbouwplaats: Achteras links en rechts
- Binnendiameter [mm]: 29
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met zekerheidsring, Met moer
- Diameter [mm]: 53
- Breedte [mm]: 37
- Hoogte 1 [mm]: 48,44
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met ingebouwde magnetische sensorring
- Diameter [mm]: 80, 136,3
- Gewicht [kg]: 3,25
- Binnendiameter 2 [mm]: 29
- voor remschijfdiameter [mm]: 280
- voor remschijfdikte [mm]: 22
- Afstand tussen de bevestigingsgaten [mm]: 112
- Aantal gaten 2: 5
- Boutlengte [mm]: 87
- Getande ingangssteel: 36
- Bundeltype: Box
- Aantal koppelringen: 3