De wielen van het voertuigen en het koetswerk worden verbonden door de ophanging die zorgt dat er minder herrie en vibraties zijn. Ze komen ten goede aan de wegligging en de dynamiek van het voertuig/ De belangrijkste onderdelen van deze assemblage zijn de schokbrekers, stabilisatiestangen, draagarmen en de onderdelen die veren, zoals de schroefvering, bladvering en torsiestaven.
Opvallende eigenschappen van de diverse typen ophanging
Het type afhankelijk (zoals bladvering) zet men in op de as aan de achterkant bij sommige SUV’s en bedrijfsauto’s. De belangrijkste eigenschap is dat er een sterke balk is gebruikt, deze zet de verticale bewegingen over van wiel naar wiel. Het heeft een eenvoudig design, kost niet veel en gat lang mee. Maar het gewicht van de as wordt wel een stuk hoger, waardoor de soepelheid onder het rijden minder wordt.
Een veerpoot van het type MacPherson ziet men veel bij ophangingen van het type onafhankelijk. Deze treft men vaak op de as aan de voorkant. Ze zijn klein, wegen niet veel en gaan lang mee. Door het ontwerp van dit model is het mogelijk dat de wielen niet geheel juist worden uitgelijnd.
Het model dat 2 draagarmen heeft, zet men in op de as aan zowel de voor- als achterkant. Dit komt ten goede aan de bestuurbaarheid, zorgt voor een prima grip en zorgt er tevens voor dat de banden minder snel slijten. Minpunt is dat ze behoorlijk groot zijn en lastig te onderhouden zijn.
Het model multilink ziet men vaak op de as aan de achterkant. Ze wegen niet veel, maken geen herrie en zorgen voor soepel rijgedrag. Ze kosten wel meer en om ze te verwisselen moet u de juiste kennis hebben.
Op de as aan de achterkant zit over het algemeen het type torsie. Wat opvalt aan dit model is dat ze zeer betrouwbaar en compact zijn. Hierdoor zal de auto nagenoeg niet kantelen. Het minpunt is dat overstuur nog wel eens voorkomt.
Enkele typen ophanging kan men instellen. Zoals het type dat actief is, voorzien van een elektronische afstelling om de stijfheid van de stabilisator in te stellen, het niveau demping, hoe hoog de auto boven het wegdek ligt en nog wat andere zaken. Men kan ze aan de rijstijl en het gebruik aanpassen. Deze modellen hebben een lastig design en kosten veel.
Enkele luxe voertuigen hebben vering op lucht. Daarmee is het mogelijk om de stand tussen de weg en het koetswerk aan te passen middels pneumatische onderdelen. Dit komt ten goede van het comfort maar ze kosten wel veel meer.
Het verwisselen en de werking: de kennis die u nodig hebt
- Rij niet veel over onverharde wegen en rij vlot over objecten op de weg. Anders kan het de uitlijning van de wielen nadelig beïnvloeden, kunnen de draagarmen deformeren en de schokbrekers beschadigd raken, net als de stabilisator en de vering. Mankementen kunnen worden herkend als u het onderdeel bekijkt.
- De onderdelen van de ophanging moeten op tijd worden onderhouden en verwisseld. Als u doorgaat met kapotte onderdelen kan het hele gedeelte stuk gaan. Als e auto een kant op wil of als de banden ongelijk afslijten, kan het zijn dat de draagarmen gedeformeerd zijn. Trillingen en kloppende geluiden wijzen erop dat de vering of de schokbreker stuk is. Indien het voertuig overhelt in de bochten, moet u kijken of de stabilisator nog goed is.
topautoonderdelen.be: louter uitstekende onderdelen voor de auto
Via onze online webshop bent u instaat om onderdelen voor de ophanging aan te schaffen. Met regelmaat hebben we kortingsacties waardoor u nog minder geld kwijt bent. Abonneer u op onze online webshop en u bent in staat om binnen een paar minuten onderdelen te bestellen.