
Historie van Alfa Romeo
In 1906 richtte Alexandre Darracq uit Frankrijk het autobedrijf ALFA ROMEO op, in de buurt van het Italiaanse Milaan. De firma werd alleen opgericht voor de vervaardiging van autocomponenten van producenten uit Frankrijk, wat niet goed viel bij de mede-eigenaren uit Italië. In 1909 werden de meeste shares van de firma gekocht door professionals uit Italië, en in 1910 gingen zij produceren voor hun eigen autolabel. In juni van 1910 werd de firma door de vennoten Società Anonima Lombarda Fabbrica Automobili genoemd, wat de oorsprong van ALFA is.
Het was ook in dat jaar dat het eerste model, de 24 HP, uitgebracht werd en de firma ging toen ook meedoen in de autosport. In 1914, toen WOI begonnen was, werden er strijdmiddelen gemaakt in plaats van wapens. ALFA kwam in een failissement door geldproblemen in 1915, maar de firma werd overgenomen door wapenfabrikant Accomandita Ing. Nicola Romeo & Co van Napels en was in gebruik als een locatie voor wapenproductie van Alfa Romeo. In deze jaren groeide de firma sterk, van 200 naar 4000 arbeiders. Na de oorlog ging de productie van voertuigen weer van start.
Aankoop door de firma Fiat
De producent ging nog een keer failliet in 1928, en werd eigendom van de regering in 1933, en niet eerder verhandeld dan 1980, toen de overheid van Italië 600 firma’s van de hand deed. Toen het nog eigendom van de staat was had de firma al erg veel te maken met sport, maar vervaardigde ook bedrijfsvoertuigen. Alfa Romeo maakte in deze dagen zelfs kleinschalige autobussen voor openbaar gebruik. De vervaardiging van deze Autotutto wordt beëindigd in 1982.
In 1980 kocht FIAT Alfa Romeo van de overheid, waarna de productie voortgezet werd onder het merk Fiat, waar Lancia ook bij hoorde, in de markt van raceauto’s. Alfa Romeo behaalde de overwinning bij de allereerste Formule 1 wedstrijd, ontstaan in 1950. Tussen 1984 en 1986, werd door de collaboratie met Nissan het type Alfa Romeo vervaardigd in Italië.
Het ideale type voor alle mensen
Door de band met Fiat, en dus ook Lancia, werden er van al deze labels componenten voor de auto’s gebruikt, dus pasten de reservecomponenten van Fiat of Lancia ook in een wagen van Alfa Romeo. Eén van de meest verkochte types is de Alfa Romeo Giulietta, 156, 159 en Mito, waar de firma hoge ogen mee gooide. Vanaf 2009 heeft de firma MulitAir varianten van verscheidene types in de aanbieding, als onderdeel van de evolutie van de autosport. Het is een compleet aanpasbare inlaatklepbediening, de allereerste wereldwijd. Hiervoor is een elektro-hydraulisch component in de plaats gekomen van de krukas van de inlaat. Pluspunt hiervan is de verstelbare klepslag en verstelbare openingsinterval, dat ingesteld kan worden aan de hand van de cilinders. In onze webshop vindt u verscheidene reservecomponenten van Alfa Romeo. Ons aanbod bevat veel voordelige autocomponenten van hoge kwaliteit.