De concurrentie van Ford
Louis Chevrolet, geboren in 1878 in Zwitserland, ging in 1900 in Canada wonen. In 1901 verhuisde hij naar New York, en ging hij bij de autoproducent Fiat werken. Hij stapte weer over, naar de Buick Motor Company in 1909 en kreeg hier veel ervaring met het bouwen van wagens. Niet lang daarna, op 3 november 1911, zette hij een onderneming op in Detroit in samenwerking met William Durant, om te kunnen concurreren met de Ford Model T.
Ford en Chevrolet overheersten Amerika
In 1915 was Chevrolet het niet helemaal eens met zijn zakenpartner, die zijn deel van Chevrolet Motor Car Company vervolgens aan hem van de hand deed. Een jaar daarna, in 1916, werd de onderneming gekocht door General Motors en ging Louis Chevrolet zich bezig houden met de autosport. In de 20’er jaren hoorde deze producent bij de belangrijkste rivalen van Ford, en verkocht zelfs de meeste auto’s in Amerika in 1927. Daarna werd de verkoop constant aangevoerd door Ford of Chevrolet, al was de techniek van de één nooit sterker dan van de ander.
De allereerste racewagen was succesvol
In 1942 vocht Amerika mee in WOII, dus ging de onderneming voertuigen voor het leger produceren. Na een periode van drie jaar werd de productie van personenwagens hervat, maar ze werkten met de techniek van wagens van voor de oorlog.
De allereerste raceauto, de Corvette, werd geïntroduceerd in 1953. Het zou nog even duren voordat deze wagen, dat vandaag de dag de bestverkopende in Amerika is, de markt zou gaan leiden.
Verscheidene labels, een enkele unie
In de 50’er jaren hield Chevrolet zich ook bezig met het bouwen van auto’s met groot koetswerk en zeer grote achtervinnen. In de 60’er jaren werd het label weer ingehaald door zijn grootste concurrent Ford, die nieuwe wagens uitbracht. Op technologisch gebied was Chevrolet altijd minder goed, en kwam altijd pas 2 of 3 jaren later met nieuwe types. De periode van 1979 en 1982 markeerde de start van de vervaardiging van voertuigen met de aandrijving op de voorwielen, wat in Europa al in de 60’er jaren was uitgevonden.
In deze tijd werd Japan machtiger op de markt, en in samenwerking met Toyota werd er een productielocatie gesticht voor het maken van Corolla en variant van Chevrolet, de Nova.
De Chevrolet is het voornaamste label van de General Motors Group in Amerika. Bij de groep horen ook Opel, Cadillac, Pontiac, Buick, Saturn, Vauxhaull, Saab, Daewoo en Hummer. Met GMC worden de zakelijke wagens die General Motors uitbrengt aangeduid. In onze webshop vindt u veel reservecomponenten voor verscheidene Chevrolet types, waaronder de compacte Matiz, de terreinwagen Captiva of de sportieve auto Camaro. We hebben ook goede reservecomponenten voor het systeem van de remmen, remschoenen en remolie in de aanbieding, en ook bestanddelen voor het contact.