De allereerste Citroën wagen
De Franse André Citroën werd geboren in 1878 en heeft een periode voor de autoproducent Mors gewerkt. In 1905, toen hij 27 jaar oud was, zette hij een fabriek voor kamwielen op en in 1913 een nog een productielocatie voor de fabricage van carburatoren. Hij was enthousiast over het produceren in reeksen; en daarom ging na WOI het allereerste voertuig van Citroën meteen in reeksproductie in 1919. Henry Ford was in Amerika de eerste die een personenauto met lopende band vervaardigde, en in Europa was dit Citroën. Type A was de allereerste auto in Europa die zo gemaakt werd.
Tegenslag op financieel gebied, maar toch records gebroken
Het motorsysteem met vier cilinders, met een capaciteit van 10 PS, werd toegepast in 6 uiteenlopende koetswerken. Al in jaar 1, tussen juni en december van 1919, werden er wel 2500 voertuigen gemaakt. In het volgende jaar werden er niet minder dan 20.200 wagens gefabriceerd! In de tijd daarna had de producent veel succes, en brak wel 106 wereldwijde records. De wagens waren zeer populair onder de Franse bevolking. In 1929 was er economische recessie, en de groep had te maken met geldproblemen. Daarom was het nodig om in zee te gaan met de firma Michellin. Met behulp van deze ondersteuning werd de Traction Avant Type 7 vervaardigd, die een revolutionair effect had op de autowereld. Deze was compleet anders dan de wagens die toen gangbaar waren, omdat dit de eerste was met zelf ondersteunend koetswerk, de allereerste wagen met aandrijving op de voorwielen en wielophanging met koppelstaven wereldwijd.
Vernieuwing door progressie
Citroën was altijd een voorloper op het gebied van techniek. In 1934 was er in Parijs een autobeurs, en de onderneming presenteerde drie uiteenlopende motorsystemen met 8 cilinders. Gedurende WOII werden er geen voertuigen geproduceerd, maar hierna ging de productie verder. De 2CV werd in 1948 geïntroduceerd op de autobeurs in Parijs. De wagen, met een 375cm3 motorsysteem, was meteen populair, en was succesvol over de hele wereld. De uitvinder van de aandrijving op vier wielen begon in 1955 ook met de fabricage van de Citroën DS, met een hydropneumatische wielophanging. Deze wagen was de eerste op de wereld die stuurhulp, remhulp en speciale verlichting bij het veranderen van rijrichting kreeg.
Aankoop door Peugeot
In 1975 werd de onderneming aangekocht door de competitie Peugeot. Sinds die tijd werken ze onder de benaming PSA. Het model CX, in productie van 1974 tot 1991, is de laatste die alleen door Citroën vervaardigd is. Alle wagens hierna, met als eersten de Visa en LN, zijn gemaakt in samenwerking met Peugeot. Verscheidene bestanddelen en gehele verzamelingen chassis zijn van allebei de fabrikanten. Dus vele bestanddelen uit voertuigen van Peugeot kunnen gebruikt worden voor wagens van Citroën.