Het ontstaan van Fiat
Het bedrijf FIAT bevindt zich in Turijn, Noord-Italië, en maakt een breed assortiment aan personenwagens, bestelwagens en kleine trucks. De onderneming is onderdeel van de groepering van Fiat en Chrysler, met de hoofdlocatie in Amsterdam. De naam is de afkorting van Fabbrica Italiana Automobili Torino, net voor de twintigste eeuw opgezet door 9 zakenmannen. In het begin van de twintigste eeuw werd er voor de eerste keer naar het buitenland getransporteerd. De start bij de nu historische productielocatie in Turijn was het begin van de productie aan de lopende band in 1916.
Heel succesvol in eigen land
Het duurde niet lang voor het label de grootste van Italië werd, en er werden steeds meer voertuigen in grote oplages geproduceerd, voornamelijk in de tijd na WOII. Na de 60’er jaren werd Fiat, voor een deel of compleet, de eigenaar van de elite merken Ferrari, Maserati, en ook zijn rivalen Alfa Romeo en Lancia. Na 2014 had Fiat geen aandeel meer in de Chrysler Group LLC, waardoor Fiat de nummer 7 producent wereldwijd werd.
Types van vroeger en nu
Toen Fiat begon werden de autotypes met de hand gemaakt, namelijk de 3 1/2 HP, 6/8 HP en 12 HP. In het tweede decennium van de twintigste eeuw werd het type Zero in een reeks gemaakt. Het label begon massale oplages te maken in de 30’er jaren. Met name de types 508 “Balilla” en de compacte auto 500, ook bekend als de “Topolino”, waren populair. Dit gold ook voor de Neu 500, die in productie ging aan het eind van de 40’er jaren. Deze “Cinquecento” werd een symbool, en was in productie tot de 70’er jaren. Succesvolle wagens gebaseerd op de 500 waren de compacte familieauto “Giardiniera”, de sport variant door Abarth, en de variant gemaakt door het Oostenrijkse Steyr-Puch, die een sterker motorsysteem kreeg. De 600 en de 770 waren iets groter, en hadden ook veel succes. Na 1934 maakte de producent ook de succesvolle modellen “Jagst” en “Neckar”, die veel verhandeld werden in de 50’er en 60’er jaren, in de vroegere NSU productielocatie in Heilbronn. De grotere reeksen, waaronder de 1400, kregen veel lof, maar werden nooit zo populair als de compacte auto’s. De kleine 850 werd ook veel verkocht, en was onder andere verkrijgbaar als een cabrio en de types met vier deuren zoals de 124. In de 70’er jaren werd de kleine Panda wagen legendarisch. Tegenwoordig is er vooral vraag naar de Panda, de Punto en sedan Bravo, de compacte terreinwagen Sedici en de MPV 500L. In onze webshop vindt u reservecomponenten voor alle FIAT types, en vele andere auto’s.