De historie van Ford
Ford is het grootste label van de FORD Motor Company, gevestigd in het Amerikaanse Dearborn. Henry Ford had al zo vroeg als 1899 te maken met de auto business, en hij stichtte de nummer 5 autoproducent wereldwijd in 1903. Het eerste voertuig dat gemaakt werd was de Ford model A, ook wel “Fordmobile” genaamd. De eerste baanbrekende wagen was de “Tin Lizzy”, vervaardigd in de nieuwste Detroitse productielocatie in 1908. In 1913 begon de fabricage met lopende band, waardoor de prijs voor de productie en de aankoop lager werden, en er meer voertuigen gekocht konden worden in Amerika.
Verkoop in Duitsland
In 1925 begint de verkoop van Ford in Duitsland. De productielocatie in Keulen, open vanaf 1930, staat onder beheer van een dochteronderneming uit Duitsland. Ford maakte een breed aanbod aan wagens voor het kleine segment of het middensegment. Tegenwoordig houdt het bedrijf zich bezig met de maak en verkoop van personenauto’s, bestelauto’s en terreinwagens in het compacte segment en het middensegment. Types die zeer populair zijn in Amerika zijn de terreinwagens (“Explorer”), laadbakwagens (F-serie) en elite wagens met de naam “Lincoln”.
Technisch vooraanstaande auto’s
Ford werd beroemd door Model T, in productie van 1908 tot 1927. Er zijn meer dan vijftien miljoen exemplaren van verhandeld, en tot 1972 hoorde het bij de populairste wagens wereldwijd. De onderneming focuste zich daarna op het maken van goedkopere types voor het middensegment en de marktplaats van de VS. In 1940 stopte het bedrijf tijdelijk met het produceren van wagens, maar tot die tijd waren de types “Cologne”, “Eifel” en “Taunus” verkrijgbaar op de Duitse markt. Na WOII ging de productie van de historische “Buckel-Taunus” door, in de Keulse productielocatie. In de 50’er jaren was het type “Globe-Taunus” het populairste type in Europese landen. In de tien jaar daarna werden de baanbrekende types met aandrijving op de voorwielen 12 M en 15 M heel goed verkocht, en zo ook de ruimere 17 M, een reeks die ook bekend stond als “Tub”. In de 70’er jaren waren de nieuwste Taunus (""""Knudsen-Taunus""""), de sedan Consul, en de familiewagen Granada uit het hoge gedeelte van het middensegment, heel goed betaalbaar. De vierzitswagen Capri en de kleine Escort, die op den duur niet meer in Engeland gemaakt werd, waren ook zeer succesvol. Na het maken van de sedans en familiewagens van de reeksen Sierra en Scorpio, ging Ford de beroemde auto’s Fiesta, Focus en Mondeo maken, tot op de dag van vandaag. Veel-verkochte wagens voor persoonlijke en zakelijke doeleinden zijn de bestelauto’s C-Max en S-Max, en de transportmiddelen en kleine autobussen Tourneo Connect en Transit Courier. De hoge capacteit sportauto GT en de Mustang Coupés en Cabrios zijn de succesvolste types in Amerika. In onze webshop vindt u verscheidene reservecomponenten voor Ford auto’s.