Succesvol door innovatie binnen het bedrijf
Hyundai, de autoproducent in Zuid-Korea, werd halverwege de 60’er jaren opgezet door Chung Ju-Yung. De firma begon in de hoofdstuk met produceren onder het label van de Engelse variant van de Ford Taunus. Het allereerste type onder eigen label, de compacte auto Pony, kwam uit halverwege de 70’er jaren. Na 1983 was er sprake van export naar Canada en Mexico en een jaar later ook naar de Verenigde Staten. Hyundai maakte ook bestelauto’s en kleine trucks. Op de helft van de 80’er jaren begon de fabricage van grote trucks en autobussen. In de 90’er jaren ging het label geheel op de kracht van hun eigen innovaties verder. Tegenwoordig is er een groot assortiment aan wagens in alle segmenten, en ook terreinwagens, kleine autobussen, laadbakwagens, bestelauto’s, trucks en autobussen. Na de aankoop van hun rivaal Kia in tegen het einde van de twintigste eeuw, werd Hyundai officieel de nummer 5 autoproducent wereldwijd. Hyundai exporteert veel naar andere landen in Azië, en ook naar de Verenigde Staten en Europese landen. Ze zijn eigenaar van een centrum voor onderzoeken en innovatie in Rüsselsheim, samen met Kia.
Technologische voorloper in Zuid-Korea
Eerst bracht het label vooral (zeer) kleine voertuigen uit. De Pony werd lang gemaakt, tot de Accent hiervoor in de plaats kwam, die tegenwoordig vervaardigd wordt in de versie i20. Van 1997 tot 2002, kwam de zeer compacte wagen Atos uit, en in de zes jaar vanaf 2002 zorgde Hyundai voor de productie van de compacte wagen Getz, met als opvolger de i10.
Van kleine vorm naar elite sedan
De up-to-date wagens i30 kwamen in de kleine klasse van Duitsland in de plaats van de bekende sedans en familiewagens uit de reeksen Lantra/Elantra. De vroegere namen voor de types zijn nog steeds in gebruik op de uitvoermarkt. De ruime sedans en familiewagens uit het midden-segement van de i40 reeks vervangen het type Sonata, en zitten een segment hoger. De Veloster hoort bij de afdeling van de sportauto’s. Het hoge gedeelte van het middensegment omvat in Duitsland de reeksen XG 30, XG 350 en Grandeur. Tegenwoordig is ook de elite sedan Genesis in de aanbieding in dit gedeelte. Het vervangt de Centennial, die niet verkrijgbaar was op de Duitse markt. Equus is ook niet verkrijgbaar. Overige auto’s die goed verkopen zijn de kleine bestelauto ix20 en de goed functionerende terreinwagens Santa Fe en Grand Santa Fe. Ook de ix35 en ix55 genieten grote populariteit, en deze zijn sterk in de afdeling van wagens met aandrijving op 4 wielen. Er is ook een variant van de eerstgenoemde met brandstofceltechniek. De H-1, erg populair in de zakelijke branche, is verkrijgbaar als bestelauto (Cargo) en als kleine autobus (Travel). We hebben een breed aanbod aan reservecomponenten.