De historie van Jaguar
De onderneming vond zijn oorsprong in Blackpool, Groot-Brittannië. Het werd in het jaar 1922 opgezet door William Lyons en William Walmsley. Eerst heette de firma Swallow Sidecars, en werden er zijspannen voor motoren gefabriceerd. Bij de aanvang van 1927 maakten ze ook mooie en sportieve koetswerken, geïnspireerd door de Austin Seven. Het jaar daarop vervaardigden ze het chassis en koetswerk voor de voertuigen van de producent “Standard”. Drie jaar later werd de eerste wagen van eigen makelij met een chassis van de firma Standard uitgebracht, en de firma ging “SS” heten. Na WOII was die naam niet meer gepast, dus ging het bedrijf Jaguar heten.
Succesvol door experimenten
In de jaren daarna waren er veel presentaties van prototypes voor motoren, waaronder een motorsysteem met 2 nokkenassen aan de bovenzijde (1948) en nog een andere waarbij de verbrandingsruimte beter ingedeeld was. Jaguar probeerde altijd al graag vernieuwingen uit; in de kenmerken van hun types staat een “X”, wat staat voor “experimenteel”, zodat de letters erna aangeven bij welke reeks de voertuigen horen. In de 50’er jaren gingen ze gestaag door, en ze werden betrokken fabrikanten van elite auto’s. De Jaguar coupé Mark VII M was in 1956 de winnaar van de race in Monte Carlo.
Elite wagens met veel kracht
In de 60’er en 70’er jaren maakte Jaguar alleen maar dure elite wagens in kleine oplages, en daarom slaagde de onderneming er niet in om veel winst te behalen. Pas toen Ford het label aankocht in 1989, lukte het om winst te genereren. Tegenwoordig hebben ze verscheidene types in de aanbieding; bijvoorbeeld een 2.2 l dieselwagen met 220 PK en een vijfzitsauto – met turbomotoren - V8 met 550 PK. Er ontstond een economische crisis in de Verenigde Staten, dus moest Ford Jaguar en Land Rover van de hand doen aan het bedrijf Tata Motors in Azië. Tegenwoordig biedt Jaguar 4 verschillende types, de ruige F-type sportwagen, en de XE, XF en de XJ dieselwagens. Jaguar heeft weleens geworsteld met de kwaliteit, vooral in de 70’er jaren. Het is daarom niet ondenkbaar dat er voor vintage auto’s nieuwe componenten nodig zouden kunnen zijn. U vindt deze, en verscheidene andere bestanddelen, in onze webshop.