Succesvol met het type “Series I”
Na WOII oefende de regering van Groot-Brittannië pressie uit op de autoproducenten om meer types te produceren, omdat de internationale handel goed zou zijn voor de schatkist van het land. In die tijd maakte de producent Rover alleen dure elite wagens voertuigen. Maar ze maakten ook een terreinwagen, op basis van een Willys Jeep die achtergebleven was toen de militaire macht van de VS vertrok. Het was een eenvoudige en zware wagen, dat gemaakt was voor agrarisch werk. In 1948 werd de Land Rover geïntroduceerd op de autobeurs van Amsterdam, en daar meteen gekocht. De allereerste reeks werd voor een heel decennium in praktisch dezelfde versie geproduceerd, en wordt “Series I” genoemd. Door deze terreinwagen kwam Rover uit de dip, en ging de firma niet ten onder.
De competitie van de terreinwagens
De Serie II was in de maak van 1958 tot 1971, en de Serie III van 1971 tot 1983, tot hier de Land Rover 90 en 110 voor in de plaats kwam, inclusief wielophanging met spiraalvering. In 1990 werden de types alsnog “Defender” genoemd. In 1970 kwam ook de Range Rover uit, die voor de klanttevredenheid voorzien was van meer comfort. Land Rover deed het heel goed in Afrika, en werd door veel overige producenten onder label gemaakt. De wagen is ook vaak aangewend in militaire machten wereldwijd. Van 1959 tot 1994 maakten ze gemiddeld 290.000 units van de Series II en III. De rivalen Toyota Landcruiser en Nissan Patrol kwamen op de marktplaatsen van Europa en Amerika in de 80’er jaren, zodat Land Rover de techniek van de eerdere Defender types wel moest updaten. De tekorten in de vervaardiging van de “workaholic” Land Rover en de Range Rover werden aangevuld door middel van de Discovery uit het jaar 1989 en de Freelancer (terreinwagen) met het bouwjaar 1998. De Range Rover ging in productie in 1971 en werd een elite terreinwagen.
Land Rover met een BMW motorsysteem
Van 1990 tot 1999 hoorde Land Rover bij de BMW Group, en vandaag de dag zijn er nog steeds wagens met BMW motorsystemen. Van 2000 tot 2008 hoorde het label bij de Ford Group, wat een aantal “voordeligere oplossingen” tot resultaat had. Bij sommige types zorgde de bijstelling van de positionering van de stuurunit voor een kapotte plastic koppeling. Op het moment zijn er 5 types van Land Rover verkrijgbaar. De Ford Group deed Land Rover van de hand aan de firma Tata uit Indië. In onze webshop vindt u altijd de juiste reservecomponenten voor uw wagen van Land Rover. Wij hebben allerlei reservecomponenten, waaronder remplaten en –voeringen, vervaardigd door gerenommeerde fabrikanten. Bekijk ons aanbod en laat u verrassen door onze producten en onze service.