MG werd in 1923 opgezet als een autolabel in Oxford, met de benaming “Morris Garages”. De onderneming werd in de eerste instantie bestuurd door Cecil Kimber, en hield zich bezig met het verbeteren van de look en techniek van de wagens van de Britse fabrikant Morris. In het begin werkten ze aan de sportsedans, waaronder de 14/28 en de 14/40. De eerste echte doorbraak was de compacte Roadster Midget met een tweetal stoelen, die MG sportauto’s op de kaart zette. Met name de Roadster was de wagen die het label nog populairder maakte na WOII, al bood het label ook sedanwagens in verscheidene dimensies. In de 50’er jaren trad MG toe tot de Nuffield Group en daarna tot de British Motor Corporation, ofwel de British Leyland Motor Corporation, die ook in het bezit was van de labels Austin, Morris, Triumph en Jaguar. In de tijd daarna werd de productie in grote oplages overgenomen door verscheidene labelgroepen. MG werd op de kaart gezet als een label voor een actieve en hippe klantgroep; het ontwikkelen van eigen types was van minder groot belang. Deze gedachtegang was er ook nog bij de MG Rover Group. Na een kortdurende pauze bij de Rover Group, deed de vroegere eigenaar van BMW het label van de hand aan geldschieters uit China. Tegenwoordig hoort MG bij de Shanghai Automotive Group en maken ze kleine aantallen coupés en een Roadster in Birmingham.
Sportauto’s in de stijl van Groot-Brittannië
Het label is een symbool voor de typische Britse Roadster. De allereerste types 14/28 en 14/40 waren succesvolle sportsedans in de 20’er jaren, maar de compacte Roadster, die geïntroduceerd werd in 1928, was een waar begrip. En dan waren er ook nog de populaire sporttypes C, Q en R, allemaal op basis van de Midget, en het T-type, die in de plaats kwam van de oorspronkelijke Midget. Er waren ook nog sedanwagens als de Magnette, die op den duur plaats maakte voor de types SA, VA en WA. Na WOII maakten sportieve tweezitters, zoals de verbeterde Midget, MG populair over de grens. Bij de Nuffield Group, en later bij de British Motor Corporation en als label door de British Leyland, waren er geen vernieuwende ontdekkingen. De meest recente Midget werd daarom gemaakt op basis van de massafabricage door Austin Healey. De types met zes en acht cilinders kregen motorsystemen van verscheidene groeplabels. In de Rover Group is het label met name een symbool voor sportieve luxe varianten van gebruikelijke types.




















































