In 2001 begon de BMW Group hippe compacte auto’s te maken, met de handelsnaam MINI, die heel populair zijn. Deze voertuigen waren gevormd naar het beeld van de MINI auto’s uit Groot-Brittannië, in productie van 1959 tot 1990. De nieuwe types waren technisch veel beter, en hadden een veel ruimer zitgedeelte. De oorspronkelijke MINI werd vervaardigd door de British Motor Corporation, die een paar jaar daarna de British Leyland Motor Corporation en tenslotte de (MG) Rover Group werd.
De compacte auto werd in 1959 geïntroduceerd en in eerste instantie gemaakt door Austin Seven en Morris Minor. De ondernemingen Riley en Wolseley, die wagens maakten voor de elite klasse, hanteerden dezelfde vorm, maar voegden meer functies toe, en wijzigingen die bij het label pasten; deze auto’s werden verkocht als Riley Elf en Wolseley Hornet. De populariteit van de MINI zat hem vooral in de innovatieve ruimtelijkheid. Het label werd ook vervaardigd in Italië (Innocenti) en in Spanje (Authi). Tegenwoordig is het ook nog de meest gemaakte wagen op de Britse markt. Toen de Rover Group opgeheven werd, kwamen de eigendomsrechten van MINI in handen van BMW, dat een nieuw ontwerp voor de volgende versie bedacht. Na 2001 wordt het type gemaakt in het Britse Cowley (vlakbij Oxford) en reeksen in het Oostenrijkse in Magna Steyr in Graz.
De compacte auto van Groot-Brittannië
In eerste instantie was de Mini een standaard variant met twee deuren en een dwars motorsysteem aan de voorkant, afgestemd op de verscheidene labels van de onderneming, waaronder BMC en BLMC. De Riley Elf en Wolseley Hornet hadden een duidelijke notchback en een voorkant met chroom. Niet lang daarna werden er wagens geïntroduceerd moet innovaties voor het koetswerk, namelijk de types Mini Cabrio en de Countryman, een sedanwagen met deuren aan beide achterzijden. Daarbij werd er ook een laadbakwagen vervaardigd. De laatste aanpassing werd gedaan door BMW en startte met een hatchback met drie deuren en een motor op benzine of diesel. Deze variant werd ook verhandeld in het sterkere exemplaar Cooper, en hetzelfde gold voor de oorspronkelijke Mini. Het label aanbod heeft ook een prachtig uitgevoerde Cabrio. In november 2006 startte begon de tweede uitvoering met de sterke Cooper variant, nadat het label opnieuw opgestart was. Niet lang daarna werden er types uitgebracht met een motor op diesel of benzine. De nieuwe Clubman is makkelijk herkenbaar, door een tweede portier aan de kant van de bijrijder. De varianten met hoge toeren van JCW (John Cooper Works) werden gemaakt voor de liefhebbers van autosport. De laatste in de typeserie is de handige familiewagen Countryman, en de gloednieuwe hatchback variant met vijf deuren. In onze webshop vindt u verscheidene reservecomponenten, voor allerlei soorten koetswerk.