Het ontstaan van Toyota
Het tegenwoordige Toyota Motor Corporation ontstond in de negentiende eeuw, met Sakichi Toyoda die begon met het maken van mechanisch weefgerei. In 1929 kocht een onderneming uit Groot-Brittannië zijn octrooien hiervoor, en ging hij wagens maken.
De start van de fabricage
In 1937 begon de productie van de gloednieuwe Toyota Motor Corporation, een benaming die is afgeleid van de plaats waar de fabricage plaatsvond, de Japanse stad Toyota, en niet de familienaam van de stichter. Ze begonnen met één personenwagen, de A1, en één type truck, de GG.
Gedurende WOII maakte de firma alleen trucks voor militair gebruik. De onderneming is niet vernietigd geweest door bommen van de geallieerden, omdat Japan zich al over had gegeven als gevolg van de atoomaanvallen van Amerika.
Heropbouw van de onderneming na de wereldoorlog
De productie van wagens werd weer gestart in 1947, en het had veel succes door de verscheidene vernieuwingen. De arbeiders hadden een groter aandeel dan normaal in het vervaardigen van de producten, dus kon de producent internationaal groeien in korte tijd.
De promotie van Toyota op de Duitse markt startte in 1970. Na de 80’er jaren werden sommige departementen overgenomen door fabrikanten uit Europa. De vestiging van het elite label LEXUS begon in 1989, en tegenwoordig is het een op zichzelf staand label. LEXUS staat bekend als rivaal van Mercedes, BMW en Audi.
Productielocatie en verbeterde voertuigtypes
Tegenwoordig (2015) is Toyota de vooraanstaande autoproducent van de wereld, en de bezitter van productielocaties wereldwijd. In Europa maken ze wagens in Groot-Brittannië, Frankrijk en Polen. Ook in het gedeelte van Turkije dat bij Europa hoort staat er een productielocatie.
Tegenwoordig verkoopt Toyota 13 types op de Duitse markt. De zeer compacte Aygo werd gemaakt in collaboratie met PSA Group uit Frankrijk, en is ook uitgekomen als Citroën C1 en Peugeot 107. De zeer compacte auto iQ moet een rivaal zijn voor de Smart. De Yaris, een compact autotype, is in de plaats gekomen van de Toyota Starlet in 1999. De Corolla, in productie vanaf 1967, behoort in de kleine klasse en is tegenwoordig nog altijd het meest succesvolle type dat nog verkocht wordt. Toyota verkoopt types in het middensegment en het hogere gedeelte van het middensegment, net als in de elite klasse en terreinwagens en bestelauto’s.
In de defectstatistieken presteren de wagens prima, maar de onderneming heeft weleens types terug moeten nemen door productiefouten. Meestal hebben de auto’s van de vooraanstaande autoproducent zeer hoge kwaliteit. Het label heeft ook hybride versies in de aanbieding.
In onze webshop bieden wij verscheidene reservecomponenten. Laat u blij verrassen door ons grote aanbod aan autocomponenten en onze zeer scherpe prijzen.