Het onststaan van de onderneming Volvo
De autoproducent uit Zweden werd gesticht als een testdepartement van de firma voor kogellagers SKF in 1915. De wagens die werden geproduceerd waren enkel in gebruik om nieuw gemaakte rollagers uit te proberen.
In 1926/27 viel het departement onder beheer van een autonome onderneming gerund door twee mensen die bij de onderneming SKF werkten – de verkoopmanager en een ingenieur. Volvo maakte in 1959 de driepuntsgordel die geheel nieuw was in personenwagens.
Ontwerp en vervaardiging
Door de overgang links rijden naar het rechts rijden in 1967, kon de fabrikant uit Zweden, die ook bedrijfswagens maakte, de verkoop van zijn wagens sterk doen groeien door dit te verwerken in de promotie van hun nieuwste types.
Gedurende de 60’er jaren gaven ze de departementen voor bussen en bestelauto’s uit handen, waardoor het departement personenwagens geheel van Volvo zelf werd. De onderneming probeerde in 1973 nog eens een sportauto te verkopen, maar dit faalde, omdat er in de Verenigde Staten nieuwe veiligheidsregels waren. Volvo stootte dit departement af met de P1800 ES en stopte zijn energie in de wagens van het kleine segment en het middensegment.
De Ford Group uit Amerika nam de autoproducent uit Zweden over in 1999, maar moest deze weer van de hand doen door de economische problemen in 2010, waardoor Volvo nu eigendom is van de autofabrikant Geely uit China.
Wagens uit het middensegment
Volvo staat bekend om de robuuste wagens van topkwaliteit. Het type V40 hoort bij de compactvoertuigen, en kwam na 2012 in de plaats van de types S40 en V50 (“S” staat voor de koetswerkversie sedan, en “V” geeft familiewagen of hatchback aan). De V40 is ook het allerlaatste type dat gemaakt werd op het C1-platform door Ford en is verkrijgbaar met een motor op benzine of diesel, en als Cross Country variant. De V60 en de S60, die vervaardigd werden tot 2009, zijn wagens uit het middensegment, en hebben een lijnmotorsysteem met 5 cilinders.
Beroemde wagens in het elite middensegment
Volvo verkoopt de V70 in het elite middensegment, een wagen die onstaan is uit het zeer populaire type 850. De V70 is verkrijgbaar met aandrijving op vier wielen V70 XC en als een sportversie, de V70 R. Daarbij verkoopt Volvo motorsystemen die werken op natuurgassen, maar omdat ze niet goed verkochten werden ze geschrapt. Op dit moment verkoopt Volvo verscheidene motorsystemen met een flexifuel inrichting. Deze techniek zorgt ervoor dat er bioethanol (E85) toegevoegd kan worden aan het brandstoflevel.
Tekenen van verval
Voor wagens op diesel die al iets langer meegaan, is het correct vernieuwen van de tandriemaandrijving essentieel, omdat deze veel belast wordt en kan afscheuren. De types S40/V40 kunnen snel onderhevig worden aan verval op het remsysteem. De motorvloeistof moet ook vaak gecheckt worden, want motorsystemen van Volvo verbruiken vaak meer olie.