Het ontstaan van de Volkswagen Group
De tegenwoordige VW Group is ontstaan in 1934, toen de Nationaalsocialisten kwamen met de eis voor een voordelige (minder dan duizend Rijksmark) vierzitter personenwagen voor algemeen gebruik. Ze wilden ook dat de personenwagen honderd kilometer per uur kon rijden, en spaarzaam was met brandstof. De productielocatie in Stuttgart van Ferdinand Porsche kont hiervoor gebruikt worden. Het resultaat was de productie van de historische Volkswagen Kever die in de loop der tijd in verscheidene varianten uitgevoerd is.
Geprivatiseerd
Begin 60’er jaren volgde er een privatisering van de productielocatie die opgezet is door de Nationaalsocialisten, en nog altijd onder beheer van de regering is. De Duitse Bondsrepubliek en het district Nedersaksen hielden twintig procent van de aandelen in bezit, om vijandelijke takeovers te vermijden. 60% werd gekocht door individuele aandeelhouders die 360.000.000 Duitse Mark opstreken. In de 60’er jaren werd door hen de Auto Union GmbH overgenomen Daimler, waardoor ze konden werken met het waterkoelsysteem en de aandrijving op de voorwiel van Volkswagen. De huidige Audi productielocatie is opgebouwd uit dit tweede label, in combinatie met de overgenomen NSU locatie gevestigd in Ingolstadt.
Beroemde VW types
Op dit moment verkoopt Volkswagen veel personenwagens in bijna alle klassen, met uitzondering van de sportklasse. De kleine auto Up! is verkrijgbaar op de gehele Europese markt, en is de vervanger van het type Fox. De kleine wagen Polo is constant verkrijgbaar geweest vanaf 1975, dus ongeveer net zo lang als de historische Volkswagen Golf, die geïntroduceerd werd in de 70’er jaren.
Een zeer succesvolle familiewagen, de Passat, die uitgebracht werd door de Volkswagen 1500 opvolgde, kwam voor het eerst op de markt in de 70’er jaren. Dit was een wagen uit het middensegment, en was tot aan 2012 ook verkrijgbaar als Passat CC in de elite klasse, net als de Phaeton. Het aanbod omvatte de terreinwagens Touareg II en Tiguan, waar later ook de sportwagen Scirocco III en de open-dak wagen Eos bij kwamen. De zeer bekende VW bestelauto wordt op dit moment gemaakt in de vijfde uitvoering met de benaming Caravelle/Multivan.
Collaboratie van de VW Group
Meestal kunnen er in wagens geproduceerd door VW veel bestanddelen van verscheidene labels. Bij de VW Group horen de labels VW, Audi, Seat, Skoda en de elite labels Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche. In collaboratie met overige producenten waaronder Ford, maakten ze de VW Sharan, die gebaseerd is op de Galaxy van Ford. De V6 uitvoering van deze wagen heeft een tandriemaandrijving, maar de spanners kunnen snel breken, en moeten daarom vernieuwd worden volgens een van tevoren bepaalde tijd.