Homokineet voor auto
Homokinetische koppeling bij ons in de webshop
Het koppel wordt continue overgebracht door de homokinetische koppeling van de versnellingsbak (differentieel) richting de aandrijflijn en als laatste naar het wiel van de auto. Het onderdeel maakt deel uit van de transmissie die voorzien is van een onafhankelijke ophanging.
Opvallende eigenschappen van de diverse typen homokinetische koppeling
Afhankelijk van de plaats van de montage kan men de onderdelen onderverdelen aan de binnen- en de buitenkant. De eerste maakt verbinding tussen de versnellingsbak (differentieel) en de aandrijflijn en de andere tussen de aandrijflijn en de naaf van het wiel.
Koppelingen van het type tripode zet men in als verbindingen aan de binnenkant. Onderdelen met een kegelvorm zijn homokinetische koppelingen voor aan de buitenkant en ziet men in nagenoeg alle auto’s.
Het verwisselen en het gebruik: de kennis die u nodig heeft
- Controleer met regelmaat de stofkapjes. Indien deze gescheurd zijn, kan er viezigheid en water naar binnen komen, waardoor er roestvorming ontstaat. Ook zal het water het smeermiddel wegspoelen, waardoor de onderdelen sneller gaan slijten. Men kan dit mankement herkennen aan rare geluiden als men door de bocht rijdt of van rijstrook verwisseld, soms ook bij het rechtdoor rijden. Daarnaast kan men olie in de buurt van de stofkapjes zien.
- Controleer en verwissel als dat nodig is de homokinetische koppeling iedere 100.000 kilometer, en als u veel over onverharde wegen rijdt nog wat vaker. Een kloppend geluid en trillingen geven het mankement aan.
- Bij het aanbrengen van een nieuw stofkapje, smeer de homokinetische koppeling in. Maak alleen gebruik van een smeermiddel dat een basis heeft van molybdeendisulfide als dit op de kogelgewrichten aan de buitenkant gebeurt en niet bij koppelingen van het type tripode. Maakt nooit gebruik van een smeermiddel waar grafiet in zit, hierdoor zullen de gewrichten sneller slijten. Als de auto dan rijdt, kunt u rare geluiden horen en trillingen opmerken.
- Snel niet hard op en ga niet heel hard door de bocht. Hierdoor gaan de verbindingen stuk doordat ze erg zwaar belast worden. Als de ophanging rare geluiden maakt, komt dat hierdoor.
topautoonderdelen.be: louter uitstekende onderdelen voor de auto
Via onze online webshop treft u homokinetische koppelingen en vele andere artikelen. U bent in staat om online te bestellen, dit kost u maar een paar minuten doordat de lay-out eenvoudig en handig is. U bent in staat om alle gewenste artikelen te vinden. Profiteer van de kortingsacties van topautoonderdelen.be zodat u geld kunt besparen.
Overige automaterialen in het segment Aandrijfas & homokineet
- Inbouwplaats: Vooras rechts, Vooras links
- Buitenvertanding wiel zijde: 37
- Binnenvertanding, wielzijde: 25
- Diameter o-ring [mm]: 65
- Type askoppeling: Constante snelheid askoppeling
- Serienummer: NPZ-BM-009
- Inbouwplaats: Wielzijde, Vooras rechts, Vooras links, Vooras
- Buitenvertanding wiel zijde: 36
- Binnenvertanding, wielzijde: 30
- Diameter o-ring [mm]: 52
- Type askoppeling: Constante snelheid askoppeling
- Mechanisch bewerkt: Met insteek in binnenstuk (binnen)
- Schroefdraadmaat: M16x1.5
- Diameter [mm]: 84
- Stofkap: Met stofkap
- Lengte [mm]: 113,5
- Buitenvertanding wiel zijde: 36
- Binnenvertanding, wielzijde: 30
- Diameter o-ring [mm]: 50
- Schroefdraadmaat: M16X1,5
- Technisch informatienummer: Groove Type Inner
- aanvullende informatie: ORIGINAL Quality
- Inbouwplaats: Wielzijde, Vooras
- Lengte [mm]: 97,5
- Buitenvertanding wiel zijde: 38
- Binnenvertanding, wielzijde: 27
- Aantal tanden, ABS-ring: 45
- Diameter o-ring [mm]: 59,5
- Type askoppeling: Constante snelheid askoppeling
- Diameter [mm]: 98
- Aandrijfas: Met ABS-ring
- Oppervlakte: Gemoffeld
- Inbouwplaats: Wielzijde
- Buitenvertanding wiel zijde: 25
- Binnenvertanding, wielzijde: 25
- Diameter o-ring [mm]: 60,2
- Mechanisch bewerkt: Met sleuf in binnendeel
- Schroefdraadmaat: M20x1,5
- Diameter [mm]: 88,8
- Materiaal: Rubber
- Lengte [mm]: 95,5
- Buitenvertanding wiel zijde: 36
- Binnenvertanding, wielzijde: 30
- Diameter o-ring [mm]: 59,5
- Schroefdraadmaat: M16X1,5
- Technisch informatienummer: Groove Type Inner
- Buitenvertanding wiel zijde: 36
- Binnenvertanding, wielzijde: 27
- Diameter o-ring [mm]: 59,5
- Type askoppeling: Constante snelheid askoppeling
- Diameter [mm]: 98
- Materiaal vouwbalg: Thermoplastic
- Inbouwplaats: Wielzijde
- Buitenvertanding wiel zijde: 33
- Binnenvertanding, wielzijde: 30
- Aantal tanden, ABS-ring: 45
- Diameter o-ring [mm]: 53
- Type askoppeling: Constante snelheid askoppeling
- Inbouwplaats: Wielzijde, Vooras, Vooras rechts, Vooras links
- Lengte [mm]: 105
- Buitenvertanding wiel zijde: 36
- Binnenvertanding, wielzijde: 27
- Diameter o-ring [mm]: 60
- Specificatie: Groove Type: Middle
- Gewrichtdiameter [mm]: 100,0
- Buitendraad [mm]: M16 x 1,5
- Inbouwplaats: Wielzijde, Vooras links, Vooras rechts
- Lengte [mm]: 105
- Buitenvertanding wiel zijde: 36
- Binnenvertanding, wielzijde: 30
- Diameter o-ring [mm]: 72
- Gewicht [kg]: 2,03
- Diameter [mm]: 90
- Let op de serviceinformatie
- Maat van uitwendige schroefdraad: M16 x 1,5
- Lengte [mm]: 97
- Buitenvertanding wiel zijde: 36
- Gewicht [kg]: 1,8
- Diameter [mm]: 90, 59,5
- Binnenvertanding, diff.zijde, aansl. versnellingsbak: 30
- Let op de serviceinformatie
- Maat van uitwendige schroefdraad: M16 x 1,5
- Lengte [mm]: 156
- Buitenvertanding wiel zijde: 28
- Binnenvertanding, wielzijde: 39
- Diameter o-ring [mm]: 58,6
- Type askoppeling: 6-kogelige koppeling
- Schroefdraadmaat: M24X1,5
- Technisch informatienummer: Groove Type Inner
- Inbouwplaats: Wielzijde
- Lengte [mm]: 138,5
- Buitenvertanding wiel zijde: 36
- Binnenvertanding, wielzijde: 30
- Diameter o-ring [mm]: 53,2
- Buitenvertanding wiel zijde: 36
- Binnenvertanding, wielzijde: 27
- Diameter o-ring [mm]: 59,5
- Type askoppeling: Constante snelheid askoppeling
- Mechanisch bewerkt: Met insteek in binnenstuk (binnen)
- Schroefdraadmaat: M16x1.5
- Diameter [mm]: 98
- Inbouwplaats: Wielzijde, Vooras links, Vooras rechts
- Buitenvertanding wiel zijde: 36
- Binnenvertanding, wielzijde: 30
- Lengte [mm]: 97
- Diameter 1 [mm]: 90
- Diameter o-ring [mm]: 53
- Lengte [mm]: 106
- Buitenvertanding wiel zijde: 36
- Binnenvertanding, wielzijde: 27
- Diameter o-ring [mm]: 59,5
- Type askoppeling: Constante snelheid askoppeling
- Mechanisch bewerkt: Zonder sleuf in binnendeel
- Gewrichtdiameter [mm]: 98
- Schroefdraadmaat: M16x1.5x77F
- Diameter 1 [mm]: 27,5
- Nettogewicht [kg]: 2,44
- Bruto gewicht [kg]: 2,54
- Lengte [mm]: 106
- Buitenvertanding wiel zijde: 36
- Binnenvertanding, wielzijde: 27
- Diameter o-ring [mm]: 59,5
- Schroefdraadmaat: M16X1,5
- Technisch informatienummer: Groove Type Inner
- Inbouwplaats: Wielzijde
- Buitenvertanding wiel zijde: 36
- Binnenvertanding, wielzijde: 27
- Diameter o-ring [mm]: 59, 59,5
- Type askoppeling: Constante snelheid askoppeling
- Diameter 1 [mm]: 28