Hardyschijf voor auto
Askoppelingsplaat bij ons in de webshop
Er zitten kleine verschillen in de hoeken van de assen van de aandrijving gedurende de rit. Voor de compensatie hiervan wordt er een hardyschijf geïmplementeerd, bestaande uit rubber met een binnenwerk van gevulkaniseerd metaal, tussen de transmissie en de as voor aandrijving, of semi-as, of in wagens met cardanassen tussen de transmissie en de cardanas of de afwisselaar en de cardanas.
Deze hardyschijf, gepatenteerd in 1938 door de technicus John Leslie Hardy, zorgt voor de kleine verschillen in hoek en verkeerde uitlijning tussen de verbindingen van assen, en absorbeert ook stoten gedurende de overdracht van energie met buigzaam rubber. Deze stoten komen door veranderingen in last (schakelen) als de auto versnelt of naar achteren rijdt.
Materialen, verval en indicatiesHardyschijven met voeringen van stof, of concepten van alleen maar rubber, worden alleen aangewend voor naar verhouding kleine verschillen in hoeken en deviaties. Door heftigere deviaties wordt de hardyschijf verhit door een intense verbuiging, zodat deze snel kapot gaat.
Met dank aan de buigingen en het rubber/elastomeer dat van nature verouderd, hebben met name verouderde hardyschijven te maken met verval, wat serieus problematisch kan zijn bij het keuren, wat snel hersteld moet worden.
Een vervallen hardyschijf kunt u horen als de auto sneller gaat dan 80 kilometer per uur, zonder dat er last in zit. Het geluid dat u hoort heeft een hoge toon, en het rinkelt.
Er zit daarnaast ook een kleine hardyschijf tussen het stuurhuis en het stuurwiel, waar niet veel last op ligt, en daardoor niet te maken krijgt met verval.
Waar moet u op letten als u de hardyschijf koopt en vernieuwtHardyschijven zijn verkrijgbaar als complete kit met bouten, of eenvoudigweg als afzonderlijke hardyschijven. Als u er een koopt is het van belang om er aandacht te besteden dat u de goede bouten aanschaft.
Voor de vernieuwing van de hardyschijf moet de auto omhoog gelift worden!
Overige automaterialen in het segment Cardanassen & differentieel
- Diameter [mm]: 126,0
- Steek wielbouten (mm): 96
- Inbouwplaats: Achter
- Gewicht [kg]: 0,635
- Gatdiameter [mm]: 10
- Dikte [mm]: 41,0
- Binnendiameter [mm]: 54,0
- Diameter [mm]: 140,0
- Steek wielbouten (mm): 105
- Buitendraad 2 [mm]: 21
- Gewicht [kg]: 0,921
- Binnendiameter 2 [mm]: 12
- Lengte [mm]: 61
- Dikte [mm]: 30
- Binnendiameter [mm]: 50
- Diameter [mm]: 135, 132
- Steek wielbouten (mm): 96
- Materiaal: Rubber
- Aantal gaten: 6
- Aanvullend artikel / aanvullende informatie: met moeren
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met schroeven
- Inbouwplaats: Voor
- Gewicht [kg]: 0,73
- Let op de serviceinformatie
- Schroefdraadmaat: M12 x 1,5
- Dikte [mm]: 41
- Binnendiameter [mm]: 54
- Diameter [mm]: 140
- Steek wielbouten (mm): 105
- Gatafstand [mm]: 64
- Buitendraad 2 [mm]: 21
- Gewicht [kg]: 0,921
- Binnendiameter 2 [mm]: 12
- Let op de serviceinformatie
- Hoogte [mm]: 30
- Binnendiameter [mm]: 50
- Diameter [mm]: 135
- Type askoppeling: Askoppelingsschijf
- Aanvullend artikel / aanvullende informatie: zonder montage-/bevestigingsmateriaal
- Steek wielbouten (mm): 96
- aanvullende informatie: 90 Sha
- Type askoppeling: Askoppelingsschijf
- Steek wielbouten (mm): 96
- Binnendiameter [mm]: 51
- Diameter [mm]: 136
- Hoogte [mm]: 30
- Aantal: 1
- Hoeveelheid: Stuk
- Inbouwplaats: voor en achter
- Materiaal: PU (Polyurethaan)
- Dikte [mm]: 28
- Binnendiameter [mm]: 40
- Diameter [mm]: 110
- Steek wielbouten (mm): 78
- Materiaal: Rubber
- Aantal gaten: 6
- Gewicht [kg]: 0,34
- Let op de serviceinformatie
- Steek wielbouten (mm): 105
- Aantal gaten: 6
- Aanvullend artikel / aanvullende informatie: met moeren
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met schroeven
- Inbouwplaats: Voor
- Gewicht [kg]: 1,4
- Let op de serviceinformatie
- Lengte [mm]: 61
- Diameter 1 [mm]: 24
- Type askoppeling: Kruiskoppeling
- Smering: Met vetsmering
- Kwaliteit: Premium
- Nieuw onderdeel
- Dikte [mm]: 32
- Binnendiameter [mm]: 38
- Diameter [mm]: 110
- Steek wielbouten (mm): 78
- Materiaal: Rubber
- Aantal gaten: 6
- Inbouwplaats: Voor
- Vereist aantal stuks: 1
- Dikte [mm]: 31,9
- Binnendiameter [mm]: 70
- Diameter [mm]: 160
- Steek wielbouten (mm): 120
- Materiaal: Rubber
- Aantal gaten: 8
- Gewicht [kg]: 0,797
- Diameter [mm]: 126
- Steek wielbouten (mm): 96
- Aantal gaten: 6
- Inbouwplaats: Achter
- Gewicht [kg]: 0,635
- Let op de serviceinformatie
- Dikte [mm]: 30
- Binnendiameter [mm]: 50
- Diameter [mm]: 132
- Steek wielbouten (mm): 96
- Materiaal: Rubber
- Aantal gaten: 6
- Let op de serviceinformatie
- Gewicht [kg]: 0,49
- Voor OE nummer: 26 11 7 511 454
- Diameter [mm]: 126
- Steek wielbouten (mm): 96
- Aantal gaten: 6
- Aanvullend artikel / aanvullende informatie: met moeren
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met schroeven
- Inbouwplaats: Achter
- Gewicht [kg]: 0,941
- Voor OE nummer: 26 11 7 527 392 S1
- Let op de serviceinformatie
- Dikte [mm]: 41
- Binnendiameter [mm]: 54
- Diameter [mm]: 140
- Steek wielbouten (mm): 105
- Aantal gaten: 6
- Aanvullend artikel / aanvullende informatie: met moeren, Met bus
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met schroeven
- Inbouwplaats: Achter
- Gewicht [kg]: 1,054
- Let op de serviceinformatie
- Dikte [mm]: 28
- Binnendiameter [mm]: 50
- Steek wielbouten (mm): 96
- Materiaal: Rubber
- Aantal gaten: 6
- Gewicht [kg]: 0,53
- Let op de serviceinformatie
- Diameter [mm]: 132
- Aanvullend artikel / aanvullende informatie: zonder montage-/bevestigingsmateriaal
- Type askoppeling: Askoppelingsschijf
- Aantal gaten: 6
- Steek wielbouten (mm): 96
- Hoeveelheid: Stuk
- Versterkte uitvoering