Druklager voor auto
Koppeling lager bij ons in de webshop
De druklager is een essentieel bestanddeel van het koppelingssysteem, dat de 2 machinale assen verbindt. De druklager zorgt voor het overbrengen van energie door het koppelingsvork, of direct aan de rotatie van het geautomatiseerde koppelingssysteem. Zo’n axiale lagering hoort bij handgestuurde transmissie, die aangewend wordt in technologie van voertuigen en mechaniek. In transmissies die in gebruik zijn in de autobranche, vormt de druklager de verbinding tussen de koppeling en de stuwing als er geschakeld wordt. Met name bij transmissies die vroeger gemaakt zijn is er een combinatie gebruikt van de druklager met een loskoppelingshendel die machinaal of hydraulisch wordt aangestuurd via de secundaire cilinder.
Werkingen en reservecomponentenDe druklager is nodig om er zorg voor te dragen dat de koppeling verdeeld kan worden. De druklager moet ook zwaardere axiale energie kunnen weerstaan, waardoor het onderdeel te maken krijgt met verval. Toen de transmissie alleen nog maar met de hand werkte had de druklager alleen iets te doen als de koppeling naar beneden werd gedrukt, maar in de modellen van tegenwoordig is er de best mogelijke bescherming tegen verval aanwezig, omdat de axiale lagering constant roteert. Bij meer recente transmissies is het ontwerp zo dat de koppeling hydraulisch geactiveerd wordt, en de secundaire cilinder direct in de druklager zit. In deze CSC opbouw (concentric slave cylinder) zijn de lagering en de secundaire cilinder een unit, zodat er geen onafhankelijke loskoppelingshendel meer nodig is.
Hoe lang gaat het mee, en wanneer is er sprake van verval en vernieuwingEr wordt veel gebruik gemaakt van de druklager dus gaat deze ongeveer net zolang mee als het koppelingssysteem, zodat het verstandig is het onderdeel te vernieuwen als de koppeling zelf vernieuwd wordt. Bij transmissies van vroeger, waaronder 02B transmissies, worden de lagering en de loskoppelingshendel langs een geleidende buis gedrukt. Als dit nodig is moeten deze ook meteen vernieuwd worden.
De nodige reservecomponenten hebben bouten, om te zorgen dat de druklager en de loskoppelingshendel op de juiste plaats blijven. De tegenlagering van de loskoppelingshendel wordt meestal gerealiseerd door een kogelschroef, die in het omhulsel van de versnellingsbak bevestigd is. In recente versnellingssystemen, waaronder 02G transmissie, waarin de secundaire cilinder en de lagering samenwerken, moeten ook de afsluitring, en zo nodig de pressiepijp van de secundaire cilinder en de bouten vernieuwd worden.
Overige automaterialen in het segment Koppeling / montage-onderdelen
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met ontkoppelingsvork, Met druklager
- Alleen als set verkrijgbaar
- Diameter [mm]: 47,62
- Binnendiameter [mm]: 31,16
- Hoogte [mm]: 21,83
- Breedte [mm]: 41,31
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met ontkoppelingsvork
- Gewicht [kg]: 0,300
- Let op de serviceinformatie
- Gewicht [kg]: 0,072
- Binnendiameter [mm]: 24
- Diameter [mm]: 53,5
- Hoogte [mm]: 23,5
- Hoogte 1 [mm]: 18
- Binnendiameter 2 [mm]: 35, 29
- Type: MKB-00
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met geleidehuls, Met ontkoppelingsvork, Met druklager