Stroomverdeler en onderdelen voor auto
Stroomverdeler en onderdelen bij ons in de webshop
Bij 4-takt motoren op benzine (ook wel Otto-motoren genoemd) verplaatst het zuigerstuk in de eerste cyclus op en neer en trekt deze het mengsel van brandstof en lucht aan, dat in de cilinder zit en ontstoken moet worden. Als het zuigstuk helemaal op de bodem ligt en de kamer van de cilinder vol is, gaat de klep van de inlaat dicht. Daarna gaat het zuigerstuk naar boven, en wordt de mix gecomprimeerd, met gesloten kleppen. Als het zuigstuk op de meeste hoge en dode positie komt (TDC), of net na het comprimeren van de brandstof door het ontstekingssysteem – veroorzaakt het mengsel van lucht voor een elektronische spanningsvonk op de bougie voor het verbranden. Dit heet een krachtstoot, omdat er druk op het zuigstuk staat terwijl de energie op de krukas werkt. Bij het meest lage rotatiepunt zullen de gebrande uitstootgassen zorgen dat de klep open gaat, en het zuigstuk wordt hierdoor naar boven geduwd, door de klep van het systeem van de uitlaat. Hierdoor begint alles weer van voren af aan.
De controle van de ontstekingBij motoren die verscheidene cilinders hebben, gebeurt de ontsteking niet bij al deze cilinders tegelijkertijd. Dit is afhankelijk van de volgorde van ontsteking - zoals 1-4-3-2. Hierdoor kan het motorsysteem vloeiend werken. De controle van de ontsteking wordt uitgevoerd, terwijl in alle motorsystemen eerst de verdeler wordt bepaald. De distributeur wordt positief aangedreven via een as vanuit het motorsysteem, en transporteert de hoogspanning van de bobine naar de juiste motorcilinder.
Het vernieuwen van een kapotte distributeurDit onderdeel heeft een verdelingsrotor en contactpunten, spanningsdraden die richting de bougies lopen, en de bougies en de beschermingskappen die ervoor zorgen dat er geen vloeistof binnenkomt. Bij een defecte ontstekingsdistributeur is vaak enkel de verdelingsrotor defect. Dit kan in een garage worden nagegaan. Als de bougies vernieuwd worden, moet de verdeler ook vervangen worden om er zeker van te kunnen zijn dat het voertuig optimaal werkt.
In onze webwinkel hebben wij voor vrijwel ieder autolabel en type verdelers en bougies. Bij ons vindt u ook vele andere reservecomponenten, waaronder bougiebekabeling die bij uw wagen past.
Overige automaterialen in het segment Motor
- Voor fabrikant: BOSCH
- Weerstand [Ohm]: 1000
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met verdelerkap
- Materiaal: NBR (Nitril-Butadien-Kautschuk)
- Binnendiameter [mm]: 65
- Diameter [mm]: 70
- Dikte [mm]: 2,5
- Voor fabrikant: DUCELLIER
- Condensator capaciteit [µF]: 0,27
- Lengte [mm]: 37,4
- Gewicht [kg]: 0,022
- Lengte [mm]: 37
- Gewicht [kg]: 0,03
- aanvullende informatie: CI
- Breedte [mm]: 56
- Hoogte [mm]: 22
- Voor fabrikant: DUCELLIER
- Condensator capaciteit [µF]: 0,27
- Lengte [mm]: 37,4
- Gewicht [kg]: 0,026