Nokkenas voor auto
Nokkenas van de motor bij ons in de webshop
Bij ieder 4-takt motorsysteem, of het nu een benzinemotor of een dieselmotor is, worden de kleppen van de inlaat en uitlaat aangestuurd door middel van de nokkenassen. Bij motorsystemen die water ouder zijn heeft iedere buis maar één klep voor de inlaat en uitlaat, dus is er ook slechts een enkele, nokkenas nodig. Na de helft van de 80’er jaren werd er een 2e klep in gebruik genomen, en kwam er een 2e klep voor de uitlaat van iedere buis. Zo’n aggregaat, met 3 of 4 kleppen per buis heeft behoefte aan een 2e nokkenas voor de aandrijving.
De werking en taakHet hangt van het ontwerp af waar de as zich bevindt. Bij onderliggende motorsystemen wordt deze rechtstreeks aangestuurd via een kamwiel op de krukas. Deze zit vaak in of bij het carter van de motor, en de kleppen worden door middel van stootstukken aangedreven. In bovenliggende motorsystemen kan het onderdeel ook naast de krukas zijn geïnstalleerd, en werken door middel van een kamwiel of distributieketting. De afzonderlijke tuimelaars van de buiskleppen werken met besturingstangen. Bij de motorsystemen met bovenliggende nokkenas zit deze in de kop van de motor, zodat er geen stoters nodig zijn.
De timing van open kleppenIn feite werkt de nokkenas met een middelmatig motorvermogen als extensie van de functiecyclus door 4 slagen in een 4-takt motorsysteem.
De geometrie van de nok zorgen voor een groot gedeelte van de tijdsperiode dat de klep open is, en moet daarom bij de tuning van de nokkenas worden vernieuwd. Smallere nokkenassen doen de kleppen sneller open en dicht, met name bij getunede motorsystemen met een turbo.
Maar de timing van openen en sluiten kan worden bepaald en gedurende de rit worden veranderd. In de variabele motoraandrijving werkt dit door middel van de hydraulische nokkenasaanpassing met een ketting.
Nokkenassen zijn gemaakt om net zo lang mee te gaan als het motorsysteem en worden meestal alleen na ongelukken of bij de tuning van het motorsysteem vernieuwd.
De juiste nokkenas, olie voor de nokkenas of motorkleppen voor uw wagen vindt u door middel van uw sleutelcode in onze webwinkel. Bij het vernieuwen van alle pakkingen en de kamwielen moeten ook de spanners worden vervangen.
Overige automaterialen in het segment Motor
- Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Oliedicht
- Aantal contacten: 2
- Serienummer: ECP-ME-005
- Basis materiaal: Staal
- Oppervlakte: Rubber
- Diameter [mm]: 47
- Kleur: zwart
- Voor OE nummer: 078103113E
- Componentennummer: 72035600, 72036600, 72037600
- Standaardmaat
- Hoeveelheid: Set
- Lengte [mm]: 86
- Totale lengte [mm]: 94,3
- Schroefdraadmaat: M 10
- Spoed [mm]: 1
- Bevestigingsklasse: 12.9
- Let op de richtlijnen van de fabrikant
- Dikte [mm]: 8
- Diameter [mm]: 30
- Materiaal: ACM (Polyacryl-Rubber)
- Gewicht [kg]: 0,007
- Let op de serviceinformatie
- Materiaal: koolstofstaal
- Oppervlakte: mat gesatineerd
- Gewicht [g]: 450
- Bundeltype: Blisterverpaking
- Lengte [mm]: 425
- Breedte [mm]: 55
- Gewicht [kg]: 4,44
- Let op de serviceinformatie
- Materiaal: Staal
- Ventieltype: voor utlaatkleppen, voor inlaatkleppen
- Lengte [mm]: 424